درد پایین کمر: درمان با کاهش تحریک عصبی و کشیدگی عضلات با فیزیوتراپی

درد کمر و درد پایین کمر از جمله دردهای مبهمی هستند که به تدریج شدید می‌شوند، تیر می‌کشند و دردهای مقاومی هستند که زیر کمر احساس می‌شوند. متاسفانه، تقریبا همه افراد در دوره‌های مختلفی از زندگی خود درد پایین کمر را تجربه می‌کنند که به سمت باسن و گاهی اوقات یک یا هر دو پا منتقل می‌شود.

یکی از شایع‌ترین موارد شکایت دردهای اسکلتی عضلانی مربوط به پایین کمر است. استفاده از درمان‌های طب فیزیکی، قابلیت حرکت ستون فقرات را افزایش داده، درگیری عصب و تنش عضلانی را کاهش می‌دهد درنتیجه درد کمر به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و فرصت التیام و درمان را به بدن می‌دهد. درمان‌های فیزیوتراپی برای درمان درد در قسمت پایین کمر شامل شاک ویو، مگنت تراپی، ماساژ، طب سوزنی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی عصب (TENS)، تمرینات ورزشی و لیزر کم توان یا لیزر سرد می‌باشد. اگر کمر دردتان مزمن و شدید است و با استراحت، مسکن و کمپرس آب داغ و یخ در منزل بهبود نمی‌یابد، برای تشخیص علت زمینه‌ای و درمان آن، همچنین جهت رزرو نوبت مراجعه می‌توانید با مرکز طب فیزیکی و فیزوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر از طریق شماره 02188571079 تماس حاصل فرمایید.

علت درد پایین کمر چیست؟


گرفتگی عضلات شایع‌ترین علت درد پایین کمر است که معمولا در پی برداشتن اجسام سنگین، فعالیت جسمانی شدید، حرکت ناگهانی، خم شدن، چرخیدن به اطراف، یا ایستادن به مدت طولانی ایجاد می‌شود. بیماری‌ها و برخی عوامل خاص منجر به درد کمر و درد پایین کمر می‌شوند. تعدادی از این عوامل ریشه اعصاب را تحت فشار قرار می‌دهند که باعث ایجاد درد و سایر علائم می‌شوند. برخی از اختلالات نخاعی عبارتند از اختلالات ناشی از ضربه و آسیب دیدگی و بیماری‌های تحلیل برنده مرتبط با سن. در بخش زیر به تعدادی از این اختلالات اشاره می‌کنیم.

  •  بیرون زدگی دیسک: گاهی اوقات دیسک به سمت بیرون منحرف می‌شود. بیرون زدگی دیسک زمانی رخ می‌دهد که ماده نرم داخلی دیسک به علت پارگی یا شکستگی به خارج از دیسک هدایت می‌شود. مشکلات مربوط به دیسک می‌تواند منجر به التهاب، فشردگی عصب و درد شود.
  •  تنگی کانال نخاع: این اختلال زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاع یا مسیر اعصاب به‌طور غیر طبیعی تنگ شود.
  •  آرتروز ستون فقرات: این اختلال که تحت عنوان اسپوندیلوز یا استئوآرتریت ستون فقرات نیز شناخته می‌شود، یکی از مشکلات شایع تحلیل برنده نخاع است. این عارضه بر مفاصل فاست تاثیر می‌گذارد و باعث رشد زائده استخوانی می‌شود.
  •  لغزش مهره: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که یک مهره روی مهره زیرین به سمت جلو بلغزد و منجر به درد شود.
  •  شکستگی مهره: این عارضه معمولا به علت ضربه و آسیب دیدگی (مانند زمین خوردن) ایجاد می‌شود.
  •  التهاب مغز استخوان: این اختلال یک عفونت باکتریایی است که می‌تواند در یکی از استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد.
  •  تومورهای ستون فقرات: این موتورها به علت رشد غیر طبیعی سلول ایجاد می‌شوند و به دو دسته تومورهای خوش خیم (غیرسرطانی) و بدخیم (سرطانی) تقسیم می‌شوند.

برای درد پایین کمر چه باید کرد؟


استراحت در منزل

افرادی که از درد پایین کمر رنج می‌برند، به یک یا دو روز استراحت در منزل نیاز دارند. محققان در تحقیقی که در سال 1996 انجام دادند اعلام کردند افرادی که فعالیت خود را، پس از شروع درد پایین کمر، به همراه استراحت در منزل ادامه می‌دهند نسبت به افرادی که به مدت یک هفته در رختخواب استراحت می‌کنند، انعطاف پذیری بهتری دارند. محققان در تحقیقات دیگری که انجام داده‌اند ادعا کرده‌اند که استراحت در منزل و عدم فعالیت جسمانی می‌تواند منجر به بدتر شدن درد کمر و ایجاد عوارض ثانویه مانند فشردگی اعصاب، کاهش حجم عضله و تشکیل لخته خون در پا شود. بنابراین بیمار باید هرچه زودتر فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد. بیمار باید هنگام خواب یا استراحت به پهلو دراز بکشد و یک عدد بالشت را بین زانوهایش قرار دهد (به برخی از بیماران پیشنهاد می‌شود که به پشت دراز بکشند و یک عدد بالشت را زیر زانوی خود قرار دهند).

آیا باید اول از کمپرس یخ استفاده کنیم یا کمپرس داغ؟

بیمار باید در 24 تا 48 ساعت اول یک تکه یخ را درون پارچه یا حوله قرار دهد و آن را روی کمرش قرار بگذارد. یخ به کاهش تورم، درد و اسپاسم عضلانی کمک می‌کند. سپس کمپرس یخ را بردارد و کمپرس گرم را روی کمر خود قرار دهد. گرما به گرم و شل شدن بافت کمک می‌کند. بیمار باید از قرار دادن کمپرس داغ یا سرد به طور مستقیم روی پوست خود اجتناب کند زیرا این امر باعث سوختگی پوست می‌شود. بهتر است آن را درون حوله یا پارچه قرار دهد سپس روی موضع بگذارد.

مصرف برخی داروها برای کاهش درد

مصرف برخی از داروها مانند ایبوپروفون یا استامینوفن، طبق بروشور دارو، می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

درمان دستی ستون فقرات

درمان دستی ستون فقرات روشی است که توسط متخصصین با تجربه و با مهارت (مانند متخصص ماساژ درمانی، متخصص درمان دستی، آسیب شناس استخوان و عضله) و به کمک ورزش‌های مخصوص با هدف تطبیق ساختار ستون فقرات و بهبود دامنه حرکات انجام می‌شود. در این روش، متخصصین از دارو یا عمل جراحی برای درمان درد پایین کمر استفاده می‌کنند.

شاک‌ویوتراپی

منظور از شاک‌ویو یک فرایند مکانیکی است که از امواج برای نفوذ به درون بدن استفاده می‌کند. در این روش به کمک شاک‌ویو امواجی با فرکانس بالا و خاصیت مغناطیسی ایجاد می‌شود. امواج مغناطیسی می‌توانند به درون بافت‌های عمیق بدن نفوذ کنند و با تحریک جریان خون به بهبود فرایند التیام بافت‌های عمیق و کاهش التیام کمک کنند. این امواج با تحریک فرایند کلاژن سازی امکان بازسازی و ترمیم تاندون را فراهم می‌کنند. امواجی که توسط دستگاه شاک‌ویو تولید می‌شوند می‌توانند با کاهش التهاب عصب به طور قابل توجهی از میزان درد بکاهند.

التراسوند تراپی

در التراسوند تراپی از امواج صدا برای افزایش گرما در بافت‌های بدن استفاده می‌شود، در پی افزایش گرما، جریان خون افزایش می‌یابد و از میزان التهاب کاسته می‌شود و به این ترتیب درد تسکین می‌یابد.

لیزر درمانی

تحقیقات ثابت کرده‌ است که لیزر درمانی یک روش مفید و کارآمد برای تسکین سریع و فوری درد پایین کمر است. لیزر درمانی سرد مزایای متعددی دارد که برخی از مزایای آن عبارتند از:

  •  افزایش سطح متابولیک بدن
  •  افزایش رشد سلولی
  •  تسریع فرایند بهبود آسیب
  •  خاصیت ضد التهابی
  •  افزایش فعالیت عروق
  •  کاهش تشکیل بافت فیبروز
  • تحریک عملکرد اعصاب

مگنت تراپی

مگنت تراپی منجر به تشکیل میدان‌های انرژی درون بدن می‌شود که دامنه انرژی بسیار بالایی دارند. می‌توان از این میدان‌های انرژی برای درمان اختلالات مختلفی که بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند، استفاده کرد. این روش به بهبود عملکرد اعضا و سلول‌ها و سایر سیستم‌های حیاتی بدن کمک می‌کند. درد پایین کمر باعث می‌شود که پالس‌های درد به مغز ارسال شوند در نتیجه بیمار درد و ناراحتی بسیار زیادی را احساس می‌کند. مگنت تراپی از ارسال پالس‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند. این روش به تسکین درد کمر کمک می‌کند. متخصصین به بیمار پیشنهاد می‌کنند که با استفاده از کمربند مغناطیسی به تسکین درد خود کمک کند و شاهد نتایج بهتر باشد.

طب سوزنی

در طب سوزنی از تعدادی سوزن بسیار نازک استفاده می‌شود. متخصصین عقیده دارند که این روش با تحریک مسکن‌های طبیعی بدن که پپتید نام دارند به تسکین درد کمک می‌کند. تحقیقات بالینی در حال ارزیابی کارآمدی طب سوزنی نسبت به سایر روش‌های درمانی برای درمان درد شدید پایین کمر هستند.

تحریک الکتریکی عصب

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) توسط یک دستگاه که امواج الکتریکی خفیفی را به اعصاب می‌فرستد، کار می‌کند. این روش از ارسال پیام‌های درد به مغز جلوگیری می‌نماید. در این روش از تعدادی الکترود کوچک استفاده می‌شود و روی پوست محل مورد نظر قرار داده می‌شود تا با تولید پالس‌های عصبی از ارسال درد به مغز جلوگیری کند. تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست می‌تواند به تحریک و تولید آندروفین از مغز کمک کند. آندروفین یک ماده شیمیایی است که به تسکین درد کمک می‌کند.

ورزش

کشش عضلات چهار سر ران

بیمار باید برای انجام این تمرین به پشت بخوابد و یک حوله لوله شده را زیر پاهایش قرار دهد. سپس در این حالت سعی کند عضلات پایش را منقبض کند. در مرحله بعد از دست‌هایش برای کشیدن پا به سمت قفسه سینه استفاده کند. بیمار باید حدود 3 تا 5 دقیقه در این حالت باقی بماند سپس این تمرین را با پای مخالف انجام دهد و سعی کند چند بار این تمرین را تکرار نماید.

چرخش هر دو زانو به صورت همزمان

بیمار باید برای انجام این تمرین به پشت دراز بکشد و زانوهایش را به سمت قفسه سینه خم کند. برای انجام این تمرین باید کمر کاملا صاف باشد و بازوها به حالت T در دو طرف بدن قرار بگیرند. سپس بیمار ضمن صاف نگه داشتن کمر، زانوهایش را به سمت راست بدنش بچرخاند. بیمار باید حدود یک تا دو دقیقه در این حالت باقی بماند، سپس زانوهایش را به جهت مخالف بچرخاند.

کشش قفسه سینه به سمت بالا در حالت دمر

بیمار باید برای انجام این تمرین به صورت دمر روی زمین دراز بکشد و سعی کند به کمک ساعدش، قفسه سینه خود را از زمین جدا نماید. بیمار باید آرنجش را زیر شانه قرار دهد و با کف دست و قسمت فوقانی پا به زمین فشار بیاورد. در این حالت بیمار فشاری که به کمرش وارد می‌شود را احساس می‌کند که این امر به معنای کشش عضلات این قسمت است. بیمار باید سعی کند حدود یک تا سه دقیقه در این حالت باقی بماند.

بالا بردن پاها در امتداد دیوار

بیمار باید برای انجام دادن این تمرین به پشت بخوابد و پاهایش را به دیوار بچسباند و سعی کند باسنش را به سمت جلو هدایت نماید تا به طور کامل به دیوار بچسبد و پاهایش به صورت صاف قرار بگیرند. این تمرین کششی برای قسمت پایین کمر بسیار مناسب است و به تخلیه مایعاتی که در پاها و قوزک جمع شده‌اند، کمک می‌کند.

چگونه می‌توان از بروز کمردرد جلوگیری کرد؟


روش‌های مختلفی برای پیشگیری از کمردرد وجود دارد. درصورتی که بیمار از آسیب قسمت پایین کمر رنج می‌برد، می‌تواند با انجام دادن برخی تمرینات پیشگیری کننده به کاهش شدت علائم خود کمک کند. پیشگیری از کمردرد شامل تقویت عضلات شکم و کمر، کاهش وزن در صورت چاق بودن بیمار، برداشتن اجسام به صورت صحیح (خم کردن زانوها و بلند کردن اجسام به کمک پاها)، حفظ وضعیت صحیح بدن، خوابیدن روی سطح صاف و سفت، نشستن روی صندلی‌هایی که دارای محافظ کمر هستند و ارتفاع مناسبی دارند، اجتناب از پوشیدن کفش پاشنه بلند، ترک کردن دخانیات (زیرا نیکوتین باعث تحلیل رفتن دیسک ستون فقرات و کاهش جریان خون می‌شود) می‌شود که از مواردی هستند که رعایت کردن آنها می‌تواند از بروز کمردرد جلوگیری کند.

به این پست امتیاز دهید.
Rate this post