درمان اسپاسم (گرفتگی عضله) پا ناشی از فشار به عصب و ضعف ماهیچه

درمان-اسپاسم

اسپاسم پا، که گرفتگی عضله نیز نامیده می‌شود، انقباضات غیر ارادی ماهیچه است که آزاد نمی‌شود. گرفتگی عضله بر ماهیچه‌های اسکلتی اثر می‌گذارند، اما معمولاً در ماهیچه‌های همسترینگ، چهار سر ران و نواحی ساق پا رخ می‌دهد. درد گرفتگی عضله پا از  خفیف تا متوسط است و از حدود چند ثانیه تا 10دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. گرفتگی‌ها معمولاً بدون درمان‌های پزشکی برطرف می‌شوند. با این حال گرفتگی‌های طولانی مدت ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشد تا علت اسپاسم‌های پا مشخص شود. پزشک در مورد اسپاسم‌های پا با شما صحبت خواهد کرد وساق پا و پای شما را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است در مورد علائم  دیگری مانند بی‌حسی یا ورم سؤالاتی بپرسد که می‌تواند نشانه گرفتگی ثانویه پا بوده که علت آن مشکل اساسی باشد. در این موارد، به آزمایشات بیشتری مانند آزمایش خون و ادرار نیاز دارید تا دیگر علت‌های احتمالی این مشکل را مشخص کند.

تقریباً همه افراد یک بار اسپاسم دردناک پا را تجربه کرده‌اند. گاهی اوقات بخصوص بعد از یک آسیب، این اسپاسم‌های دردناک پا می‌تواند تشدید شود. اگر گرفتگی عضلات پا بر کیفیت زندگی شما تاثیر می‌گذارد مانند اینکه، اغلب اوقات گرفتگی عضله پا داشته یا باعث اختلال در خواب شما  می‌شود، با پزشک مشورت کنید. درمان مورد نیاز برای گرفتگی عضلات  پا، به علت آن بستگی دارد. برنامه درمانی معمولا شامل استراحت، کمپرس سرد و گرم و فیزیوتراپی و ورزش درمانی است تا هدف شما را از درمان برآورده کند. ماساژ، طب سوزنی، الکتروتراپی، و لیزر درمانی از روش‌های موثر دیگر برای درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات پا هستند.

در مرکز تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان لاله انواع روش‌های درمانی وتوانبخشی برای رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات پا تحت نظر دکتر محمد رضا برزگر به شما عزیزان ارائه می‌شود.

چرا عضلات پا دچار گرفتگی می‌شوند؟


برخی از دلایل اسپاسم و خشکی عضلات پا عبارت‌اند از:

فشار به عصب

عصب‌ها بعد از خارج شدن از نخاع اگر تحت فشار قرار بگیرند، می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم‌های پا شوند. فشار به عصب ستون فقرات می‌تواند باعث  بروز مشکلاتی مانند آرتروز، تومورهای ستون فقرات و دیسک کمر شود که بر ستون فقرات اثر می‌گذارند.  این مشکلات، معمولا عصب‌هایی که از پا می‌گذرند را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند باعث اسپاسم پا شود. اسپاسم عضلات پا عموماً بعد از نشستن‌های طولانی مدت و فعالیت‌های شدید بدنی بدتر می‌شود. افرادی که  اغلب دچار اسپاسم‌های پا می‌شوند، باید با پزشک مشورت کنند تا مشکلات احتمالی ستون فقرات را که ممکن است منجر به اسپاسم های پا شده ، بررسی شود.

عدم تعادل الکترولیت

اسپاسم عضلات پا ممکن است به علت عدم تعادل الکترولیت بدن رخ دهد. الکترولیت‌ها مواد شیمیایی در خون هستند که عملکردهای مهم بدن را تنظیم می‌کنند. وقتی شخص در طول ورزش عرق می‌کند، سطح پتاسیم، کلسیم و منیزیم کاهش می‌یابد. همچنین داروهای خاصی هستند که بر تعادل شیمیایی این مواد مغذی اثر گذاشته و باعث اسپاسم پا می‌شوند. برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا، بیمار باید وعده‌های غذایی متعادل مصرف کند تا به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز بدن فراهم شده و از اسپاسم‌های پا جلوگیری کند. بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، باید سطح الکترولیت خون را بررسی کرده تا از تعادل آن مطمئن شوند.

ضعف ماهیچه‌ها

ضعف ماهیچه‌های پا ممکن است باعث اسپاسم عضله پا شود. گرچه، محققان علت اصلی گرفتگی‌های پا را نمی‌دانند، اما براین باورند، احتمال اینکه ماهیچه‌های ضعیف و بدفرم دچار اسپاسم شوند بیشتر است. ماهیچه‌ها دسته‌هایی از فیبر هستند که شل شده و منقبض می‌شوند تا مفاصل و استخوان‌های دستگاه اسکلتی را به حرکت درآورند. سیگنال‌های که برای شل شدن یا انقباض ماهیچه‌ها  فرستاده می‌شود، از طریق ارتباط سلول‌های عصب با سلول‌های درون عضله منتقل می‌شوند. ماهیچه‌های ضعیف دارای کمبود عضله و ارتباط عصب هستند که می تواند عملکرد‌های نرمال واکنش عصب را تغییر دهد ، که منجر به اسپاسم‌های عضله می‌شود. افرادی که غالباً دچار اسپاسم عضلات پا می‌شوند، باید بطور منظم فعالیت‌های بدنی داشته باشند تا احتمال گرفتگی‌های پا را کاهش داده و عضلات ناحیه پا را قوی‌تر کنند.

چه عواملی احتمال اسپاسم عضله پا در خواب و بیداری را بالا می‌برد؟


گرفتگی عضلات پا می تواند به دلیل عوامل زیر رخ دهد:

  • سن بالا
  • ورزش، فشار زیاد روی ماهیچه ها
  • بارداری، معمولا در ماه های آخر بارداری
  • داروهای کاهش کلسترول خون(استاتین ها) یا داروهای فشار خون بالا(دیورتیک ها)
  • عدم نوشیدن مایعات به اندازه کافی(کم آبی بدن)
  • بیماری‌های کبد

این عارضه چه نشانه‌هایی دارد؟


شکی نیست که گرفتگی عضله پا دردناک است. علائم گرفتگی عضلات پا معمولا سریع و با شدت شروع می‌شوند. آنها می‌توانند تا حدی شدید باشند که شما را از انجام کارهایتان بازدارند و درد ناشی از این گرفتگی، ادامه فعالیت را برای شما سخت کند. همچنین گرفتگی‌هایی هستند که بعد از حوادثی رخ می‌دهند. این گرفتگی‌های شبانه یا با تاخیر، در ورزشکاران رخ می‌دهد. واضح‌ترین نشانه گرفتگی عضله، درد شدید و حاد در ماهیچه یا ماهیچه‌های تحت تاثیر است. اگر یک ماهیچه بزرگ دچار اسپاسم شده باشد، مانند یکی از ماهیچه‌های ساق پای شما، احتمالا می‌توانید برآمدگی یا توده سفت در ماهیچه را، دقیقاً زیر پوست خود احساس کنید.

گرفتگی عضلات چگونه تشخیص داده می‌شود؟


گرفتگی عضلات معمولاً بی‌خطر هستند و نیازی به درمان‌های پزشکی ندارند. گرچه، اگر گرفتگی عضله شما شدید باشد، با کشش بهبود پیدا نکند یا برای طولانی مدت ادامه یابد،  باید به پزشک مراجعه کنید. این مسئله می‌تواند نشانه مشکل پزشکی مهمی باشد. پزشک برای فهمیدن علت گرفتگی عضله چندین آزمایش فیزیکی انجام می‌دهد. ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • گرفتگی عضله شما هر از چند وقت اتفاق می‌افتد؟
  • کدام ماهیچه دچار گرفتگی می‌شود؟
  • آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟
  • آیا نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنید؟
  • ورزش می‌کنید ؟
  • در طول روز چه مقدار مایعات می‌خورید؟

همچنین ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون داشته باشید تا سطح پتاسیم و کلسیم خون و همچنین عملکرد کلیه و تیروئید مشخص شود. ممکن است تست بارداری نیز از شما گرفته شود. پزشک شما ممکن است درخواست  انجام نوار عصب بدهد. این آزمایشی است که فعالیت عضله را اندازه گیری کرده و وضع غیر عادی عضله را بررسی می‌کند. آزمایش دیگری که می‌تواند مفید باشد، میلوگرافی است که یک وسیله اندازه‌گیری است که تصویری از ستون فقرات را نشان می‌دهد. اگر احساس ضعف، درد یا بی‌حسی دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید. این علائم می‌تواند نشانه ای از اختلال عصب باشد.

چگونه خشکی و گرفتگی پا را درمان کنیم؟


روش‌های درمانی پزشک برای اسپاسم عضلات پا، کاهش فشار عضله با استفاده از روش‌های متعدد است که شامل:

کمپرس سرد و گرم

کمپرس-سرد-و-گرم

بعضی از افراد با استفاده از کیسه‌های یخ ،فشار عضله را کاهش می‌دهند، بعضی دیگر با گرم کردن و استفاده از پدهای گرمایی، کیسه‌های آب گرم و حتی استفاده از حوله گرم گرفتگی عضله را برطرف می‌کنند. هنگام استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم بروی ناحیه دردناک بدن، مراقب باشید. هرگز نباید یخ را بطور مستقیم روی پوست قرار دهید. همیشه باید یخ را حداقل با یک لایه پارچه بپوشانید. پدهای گرمایی می‌تواند زیاد گرم شده و باعث سوختگی شوند، از این رو باید سطح گرمایی آنرا چک کرده و یک لایه پارچه بین پد گرمایی و پوست  قرار دهید.

داروهای مسکن

دارو

اگر بعد ازیک دوره گرفتگی عضله، پای شما درد دارد، داروی مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن می‌تواند به کاهش درد کمک کند. مقدار داروی مصرفی باید طبق توضیحات روی بسته باشد.

ماساژ

ماساژ-برای-اسپاسم

ماساژ اغلب می تواند با کاهش اسپاسم عضلات به فرد کمک کند. ماساژ از طریق بالا بردن گردش خون و متابولیسم بدن به بهبودی بیمار کمک می‌کند. انواع مختلفی از ماساژ می‌تواند برای کاهش اسپاسم عضلات بکار رود. انواع  ماساژهایی که معمولا استفاده می‌شوند شامل:

  • ماساژ بافت عمقی
  • ماساژ درمانی
  • ماساژ سوئدی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی-برای-درمان-اسپاسم

برنامه فیزیوتراپی براساس تاریخچه پزشکی، علائم و آزمایشات برای شما در نظر گرفته می‌شود. هدف از این درمان کاهش درد، بهبود و برگشتن به عملکرد و فعالیت‌های روزمره شما است. توصیه‌های فیزیوتراپی و برنامه‌های درمانی در خانه، می‌تواند به بهبود سریع‌تر و مدیریت هرچه بهتر این مشکل کمک کند. در مواردی که اسپاسم تکرار می‌شود، هدف از درمان باید قوی‌تر کردن ساختار مفاصل نزدیک به محل اسپاسم باشد ، تا از تکرار این مشکل جلوگیری شود.

طب سوزنی

طب-سوزنی-برای-درمان-اسپاسم

شاید تعجب کنید که چقدر سوزن‌های بسیار نازک می‌تواند به کاهش درد ناشی از اسپاسم عضلات پا کمک کند. روش سوزن خشک در طب سوزنی، از سوزن‌های نازک و محکم برای بهبود مشکلات مختلفی از جمله اسپاسم عضلات استفاده می‌کند. گرچه ممکن است در طول قرار دادن سوزن در بدن کمی احساس ناراحتی کنید، اما وقتی که سوزن‌ها در جای خودشان قرار گرفتند این ناراحتی برطرف می‌شود. تاثیری که این سوزن‌ها می‌توانند داشته باشند شگفت انگیز است. این سوزن‌ها در مکانیسمی که فشار عضله را کنترل می‌کند اختلال ایجاد کرده، و معمولا باعث کاهش سریع  فشار عضلات می‌شود. سوزن‌ها همچنین عصب‌های آن ناحیه را تحریک کرده و انتقال دهنده‌های عصبی  برای کاهش درد را فعال می‌کنند. این مکانیزم‌ها  در مقیاس بسیار کوچکتر ، شبیه به مورفین عمل می‌کنند. طب سوزنی و درمان با سوزن خشک با ضربه  بسیار کوچک به بافت در قسمت دردناک، باعث تحریک بدن برای بهبود درد شده و کمک می‌کند که روند بهبودی فوراً آغاز شود.

لیزر درمانی

لیزر-درمانی--برای-اسپاسم

کاربرد بدون درد انرژی لیزر گردش خون را با آوردن اکسیژن و مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده،افزایش می‌دهد و با کاهش التهاب، ورم ، اسپاسم عضلات، خشکی و درد موجب بهبودی مطلوب آن ناحیه می‌شود. زمانی که ناحیه آسیب دیده به حالت طبیعی برمی‌گردد، درد کاهش یافته و عملکرد بهبود می‌یابد.

الکتروتراپی (TENS)

الکتروتراپی-برای-اسپاسم

TENS یا تحریک الکتریکی اعصاب محیطی در زمینه پزشکی برای درمان دردهای عضلانی و مفاصل مانند اسپاسم عضله پا بکار می‌رود. روش کار دستگاه الکتروتراپی ، فرستادن ضربات بدون درد به عصب‌های مختلف مخفی شده در زیر پوست است. همچنان که ضربات الکتریکی با عصب‌ها تماس برقرار می‌کنند، دستگاه عصبی بدن پیامی را به مغزمی‌فرستد، با این عنوان که به جای درد باید احساس  سوزش ایجاد کند. این سوزش چیزی است که شما بعد از رفع درد یا ناراحتی احساس خواهید کرد.  این سیگنال از طریق الکترودهای طراحی شده که از طریق پدهایی  به پوست تان متصل شده و می‌چسبد، فرستاده می‌شود. این پدها می‌توانند در هر جایی از بدن که دچار گرفتگی یا درد است، قرار داده شوند. همچنین در برخی موارد، بدن شما بطور طبیعی ماده شیمیایی به نام اندروفین تولید می‌کند، که در طول ورزش یا دیگر احساسات خوشایند مانند فعالیت‌های جنسی آزاد می‌شود.

ورزش

ورزش-برای-اسپاسم

بیشتر موارد کرامپ پا می تواند با ورزش درمان شود. دو نوع ورزش وجود دارد که شما می‌توانید آنرا انجام دهید:

  • ورزش‌هایی که در زمان گرفتگی انجام می‌دهید تا درد را کاهش داده و گرفتگی را متوقف کنید
  • ورزش‌هایی که در طول روز انجام می‌دهید تا تعداد دفعات گرفتگی عضله پا را کاهش دهید

این دو نوع ورزش در زیر توضیح داده شده است:

ورزش‌های زمان گرفتگی عضله پا

در زمان کرامپ پا، ماهیچه دردناک و دچار اسپاسم را آرام کشیده و ماساژ دهید. به عنوان مثال، اگر این گرفتگی در ماهیچه ساق پای شماست:

  • پای خود را دراز کرده و پا را به سمت بالا بکشید، و از قسمت قوزک پا آنرا خم کنید تا انگشتان پا به سمت ساق پا باشد.
  • به مدت چند دقیقه روی پاشنه پا راه بروید.

ورزش‌های پیشگیری از گرفتگی عضله پا

برای کاهش خطر گرفتگی عضلات پا در آینده، باید سه بار در روز ورزش‌هایی برای کشش ماهیچه هایی که دچار گرفتگی می‌شوند، انجام دهید. به عنوان مثال، اگر ماهیچه‌های ساق پای شما دچار اسپاسم می‌شود، ورزش‌های زیر برای شما مفید می‌باشد:

  • در فاصله حدود یک متر از یک دیوار بیاستید.
  • در حالی که بازوهای خود را مستقیم دراز کرده و با دیوار در تماس است، به سمت جلو خم شوید و در همین حال کف پای شما باید کاملا روی زمین باشد.
  • حدود پنج ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت قبل برگردید.
  • این ورزش را به مدت پنج دقیقه تکرار کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر از این ورزش، باید این حرکت را سه بار در روز انجام دهید که شامل یک دوره، قبل از رفتن به رختخواب است. اگر متوجه شدید که این ورزش برای شما مفید است، می‌توانید تا زمانی که قادر به انجام آن هستید، آنرا انجام دهید.

پیشگیری از گرفتگی عضله پا


اگر اغلب اوقات دچار گرفتگی عضلات پا می شوید، کشش ماهیچه‌های قسمت پایین پا می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی و کاهش تعداد دفعات آن کمک کند. اگر قبل از رفتن به رختخواب عضلات ساق پای خود را بکشید، متوجه خواهید شد که چقدر این کار به شما در کاهش گرفتگی عضلات پا کمک می‌کند(ورزش‌های کششی را در پاراگراف‌های بالا ببینید یا ورزش‌های کششی ساق پا که در زیر توضیح داده شده را انجام دهید). انجام توصیه‌های زیر در هنگام شب نیز می‌تواند به شما کمک کند:

  • اگر به پشت دراز می کشید، مطمئن شوید که انگشتان تان به سمت روبرو قرار دارد- بالشی را به پهلو در انتهای رختخواب قرار دهید، و کف پای خود را در مقابل آن نگه دارید . اینکار به شما کمک می‌کند که پای شما در موقعیت مناسب و درستی قرار بگیرد.
  • اگر بروی شکم می‌خوابید، پاهای خود را از انتهای تختخواب آویزان کنید- این کار باعث می شود پاها در حالت آرامی قرار گرفته و از فشار و انقباض ماهیچه‌های ساق پا جلوگیری می‌کند.
  • ملافه و پتوی خود را آزاد نگه داشته ومحکم به دور خود نپیچید.
به این پست امتیاز دهید.
Rate this post