درمان درد دنبالچه (کوکسیدینی) با فیزیوتراپی برای توازن فشار در لگن

افراد معمولاً هرگز به استخوان دنبالچه خود توجهی نمی‌کنند مگر زمانی که درد روی آن را احساس می‌کنند. درد استخوان دنبالچه، که درد نشیمنگاه یا کوکسیدینی نیز نامیده می‌شود، در پایین‌ترین قسمت ستون فقرات و درست در بالای باسن شما احساس می‌شود. استخوان دنبالچه کوچک است اما دارای عملکرد و مسئولیت مهم است. زمانی که می‌نشینید بسیاری از تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و رباط‌ها به کار گرفته می‌شوند؛ استخوان نشیمنگاه کمک می‌کند تا بدن در این موقعیت طراز نگه داشته شود. درد ناشی از آسیب به استخوان نشیمنگاه می‌تواند خفیف تا شدید باشد و وقتی از صندلی بلند می‌شوید یا روی صندلی می‌نشینید درد شدیدتر می‌شود. فرد همچنین ممکن است هنگام حمام کردن یا رابطه جنسی احساس درد داشته باشد. زنان همچنین در طول دوره قاعدگی ناراحتی در استخوان نشیمنگاه را احساس می‌کنند.

درد دنبالچه یا کوکسیدینی ممکن است به دلیل فشارهای مدام به استخوان دنبالچه به خاطر فعالیت‌های روزانه ، سفرهای طولانی و یا در دوران بارداری به وجود بیاید. درد در ناحیه دنبالچه بسیار شدید است و فرد در هنگام نشستن و ایستادن به‌شدت دچار مشکل می‌شود. درد دنبالچه غالباً با استفاده از روش‌های طب فیزیکی برطرف می‌شود و نیازی به جراحی نیست. متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر با ارائه انواع بریس ، ماساژ مخصوص عضلات لگن ، شوک ویو و تحریک الکتریکی و انجام فیزیوتراپی درد دنبالچه را در بیماران درمان می‌کنند. جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله می‌توانید با شماره‌ 02188571079 تماس حاصل فرمایید.

علل درد دنبالچه


درد دنبالچه ممکن است بعد از اتفاقی ساده مانند نشستن روی نیمکت سخت یا سطح ناراحت‌کننده دیگر برای مدت طولانی شروع شود. سقوط و سایر آسیب‌های احتمالی می‌تواند کبودی، انقباض یا شکستن استخوان دنبالچه را به همراه داشته باشد. آسیب مفصل ناشی از حرکات تکراری و یا کشیدگی و دررفتگی به دلیل افزایش سن نیز می‌تواند موجب کوکسیدینی شود. در طول سه ماهه آخر بارداری، رباط‌های متصل و اطراف استخوان دنبالچه به‌طور طبیعی شل می‌شود تا فضای کافی برای نوزاد ایجاد کنند. همین امر دلیلی است برای اینکه زنان در حدود 5 برابر بیشتر از مردان مبتلابه درد دنبالچه هستند. اضافه‌وزن نیز فرد را مستعد ابتلا به مشک درد دنبالچه می‌کند اما اگر وزن خود را به‌سرعت کم کنید، لفافی که از استخوان نشیمنگاه محافظت می‌کند از بین می‌رود و استخوان دنبالچه آسیب بیشتری می‌بیند. در موارد نادر علت درد کوکسی ممکن است عفونت یا تومور باشد.

درد دنبالچه در دوران بارداری


در دوران بارداری، هورمون‌های آرامبن و استروژن موجب آرامش لیگامان در کف لگن می‌شوند که اجازه می‌دهد تا کوکسیکس بیشتر از حد معمول حرکت کند که می‌تواند درد ایجاد کند. حاملگی ممكن است باعث تشدید مشکلات موجود و درنتیجه درد استخوان دنبالچه شود. این مشکلات عبارتند از:

  • یبوست
  • دیسک حاملگی در قسمت پایین کمر: درد ممکن است در منطقه ساکرال یا در سمت چپ یا راست باسن احساس شود و به ساق پا گسترش یابد و احتمالاً باعث سوزش پاها شود.
  • آسیب به قسمت پایین کمر، سقوط روی استخوان دنبالچه
  • اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD): درد استخوان دنبالچه همراه با درد قسمت شرمگاهی و درد در نقاط دیگر لگن؛ درد ممکن است به ساق پا نیز ادامه یابد اما تا زیر زانو کشیده نمی‌شود.
  • سرطان ناحیه لگن

اقدامات لازم هنگام درد استخوان لگن


اگر درد شدید باشد یا بیش از چند روز طول بکشد به پزشک مراجعه کنید. در اغلب موارد درد استخوان دنبالچه جدی نیست و گاهی اوقات درد نشانه‌ی آسیب است. در موارد بسیار نادر، درد استخوان نشیمنگاه نشانه‌ای از سرطان است. پزشک برای بررسی علائم آسیب، مانند شکستگی استخوان یا تومور آزمایش اشعه ایکس و ام آرآی را تجویز میکند. تصاویر اشعه ایکس ممکن است در هر دو حالت نشسته و ایستاده گرفته شود تا مشکلات احتمالی استخوان دنبالچه در موقعیت‌های مختلف بررسی شود. پزشک همچنین نواحی اطراف را لمس میکند تا هر رشدی که ممکن است کوکسیکس را تحت‌فشار قرار دهد تشخیص دهد.

درد استخوان دنبالچه چگونه درمان می‌شود؟


آیا کمپرس یخ می‌تواند درد دنبالچه را تسکین دهد؟

یخ را برای تسکین درد به روی استخوان دنبالچه قرار دهید و عضلات اطراف را گرم کنید. شما همچنین می‌توانید گرما را به کوکسیکس اعمال کنید. اطمینان حاصل کنید که از حرارت زیاد استفاده نمی‌کنید زیرا ممکن است خود را بسوزانید. ناحیه را برای 10 تا 15 دقیقه حرارت دهید یا سرد کنید. اطمینان حاصل کنید که با پزشک و یا متخصص فیزیوتراپ خود در مورد چگونگی اعمال حرارت و یخ به بدن مشورت می‌کنید.

چه داروهایی برای درد دنبالچه تجویز می‌شود؟

درد باید چند هفته یا چند ماه طول بکشد. شما می‌توانید قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی را مصرف کنید تا ناراحتی از بین برود تا بهبود حاصل شود. این داروها عبارتند از ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن که می‌توانند درد را کاهش دهند. برای درد شدیدتر، پزشک بی‌حسی موضعی، بلوک عصبی یا داروهای استروئیدی در منطقه تزریق میکند. برخی از افراد نیز ترکیبی از تزریق بیهوشی و استروئید دریافت می‌کنند. داروهای ضدافسردگی یا ضد تشنج نیز به‌صورت خوراکی برای کاهش درد استفاده می‌شود. مطمئن شوید با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمان صحبت می‌کنید.

وضعیت نشستن

نحوه نشستن هم مهم است. وضعیت نامناسب نشستن می‌تواند فشار بیش‌ازحدی روی استخوان دنبالچه وارد کند. پشت خود را به صندلی تکیه دهید و پاهای خود را بر روی زمین بگذارید تا وزن خود را از روی استخوان دنبالچه بردارید. همچنین می‌توانید بر روی بالش یا کوسن مخصوص بنشینید تا فشار روی منطقه حساس را کاهش دهد.

فیزیوتراپی برای درمان استخوان دنبالچه

متخصص فیزیوتراپ تمریناتی را برای تقویت عضلاتی که از پشت بدن شما پشتیبانی می‌کنند، نشان می‌دهد که شامل ماهیچه‌های شکم و کف لگن می‌شود. متخصص درمان دستی را نیز امتحان میکند. به این ترتیب پزشک انگشتش را به رکتوم وارد میکند و با عقب و جلو حرکت دادن استخوان دنبالچه آن را به موقعیت اولیه خود برمی‌گرداند. همچنین روش‌های طب سوزنی و اولتراسوند نیز برای از بین برد درد نشیمن‌گاه بسیار مؤثر و مفید هستند و در بسیاری از موارد به بیماران تجویز می‌شوند.

ماساژ برای درمان عضلات لگن

عضلات کف لگن را به شیوه درون واژینال یا درون رکتال ماساژ دهید تا نقاط تنش و فشار در عضلاتی که استخوان دنبالچه گیرکرده و دردناک است را آزاد کنید. برای شناختن نحوه درست انجام این ماساژهای خاص می‌توانید به متخصصان فیزیوتراپ ما مراجعه کنید. همچنین بیوفیدبک می‌تواند همراه با ماساژ انجام شود تا از بروز فشار روی استخوان دنبالچه اجتناب شود.

شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی درمان پیشرفته و غیرتهاجمی است که شوک برای درمان درد استخوان دنبالچه استفاده می‌کند. در طول جلسه شاک ویوتراپی مجموعه‌ای از پالس‌های صوتی با فشار بالا، سریع و کوتاه‌مدت از خارج از بدن تولید می‌شود که بر روی دنبالچه متمرکز می‌شود

تحریک الکتریکی عصبی

تحریک الکتریکی عصبی نیز به کاهش درد کمک می‌کند. پدهای هدایت الکتریکی به پوست متصل می‌شوند و ولتاژ متناوب جریان کم به آن‌ها اعمال می‌شود. این روش جایگزینی برای درمان‌های رفع کننده منبع درد نیست. بااین‌حال، اگر شما می‌دانید که هیچ دلیل فیزیکی برای درد باقی نمانده است تحریک الکتریکی عصبی می‌تواند بسیار مفید باشد.

در چه صورت کوکسیدینی را باید عمل کرد؟

اغلب این درمان‌ها درد شما را تسکین می‌دهند تا سینه‌های شما بهبود یابد. اگر درمان نباشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را به‌عنوان آخرین راه برای پاک کردن بخشی یا کل سکته مغزی توصیه کند. این روش coccygectomy نامیده می‌شود. جراحی همیشه کار درستی نیست. قبل از اینکه درد از بین برود، زمان می‌تواند طول بکشد. در بعضی موارد، این کار به‌هیچ‌وجه کار نمی‌کند. جراحی همچنین می‌تواند خطراتی مانند عفونت را حمل کند. این تصمیم است که شما باید با دقت بسیار با دکتر خود انجام دهید. با اقدامات تسکین‌دهنده درد در خانه مانند NSAID ها، گرما و ماساژ شروع کنید. اگر سینه خود را هنوز صدمه‌دیده است، با دکتر خود چک کنید، که می‌تواند به شما کمک کند که یک درمان برای شما کار کند.

حرکات ورزشی مناسب برای درمان درد نشیمنگاه

Root Lock

این حالت کف لگن را تقویت می‌کند و ذهن را آرام می‌کند. مراحل:

  • برای این حالت، پتو یا حوله تاشده را آماده کنید.
  • روی پتو یا حوله تاشده راحت بنشینید و ستون فقراتتان را صاف نگه دارید. به‌طور معمول نفس بکشید.
  • روی پایه ستون فقرات تمرکز کنید. عضلات کف لگن را احساس کنید. استراحت کنید و چندین بار این کار را انجام دهید تا آن را احساس کنید.
  • سعی کنید این عضلات را منقبض کنید. این حرکت مشابه حرکتی است که هنگام ادرار کردن می‌خواهید جریان را متوقف کنید. حرکت برای این است که تمام کف لگن را منقبض و شل کنید.
  • سپس نفس‌های طولانی و آهسته‌ای بکشید. نفس خود را برای 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و بیرون بدهید. مراحل را تکرار کنید.

Locust Posture

این وضعیت باعث افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری شما می‌شود. مراحل انجام حرکت:

  • روی شکم دراز بکشید و چانه خود را روی زمین قرار دهید.
  • انگشتانتان پاهایتان را روی زمین قرار دهید، زانوهای خود را به زمین بچسبانید.
  • دست‌های خود را زیر کمر قرار دهید تا کف دستتان بر روی زمین بماند.
  • نفس بکشید و پای راست خود را بالا بیاورید و مستقیم نگه دارید.
  • این موقعیت را حفظ کرده و نفس کشیدن را ادامه دهید.
  • بازدم داشته باشید و پای راست را پایین بیاورید.
  • این حرکت را برای پای چپ تکرار کنید.
  • سپس، در حالی که دم می‌گیرید، هر دو پا را تا جای ممکن بالا بکشید و زانوها را صاف بکشید.
  • نفس را بیرون بدهید و پاها را پایین بیاورید و استراحت کنید.

وضعیت کودک مانند

این وضعیت کششی ملایم است که بر روی ناحیه پایین کمر و استخوان دنبالچه تمرکز می‌کند. مراحل:

  • روی زانو بنشینید. زانوهای شما باید کمی از هم جدا باشند و انگشتان پا به یکدیگر وصل شوند.
  • نفس بگیرید و هر دودست را بکشید.
  • همراه با بازدم به سمت جلو حرکت کنید. کف دست‌ها، بازوها و پیشانی خود را بر روی کف قرار دهید.
  • در این وضعیت آرام بگیرید و به تنفس خود گوش دهید. عضلات خود را کاملاً آرام کنید.
  • نفس بکشید. به جلو نگاه کنید و هر دودست را همراه با بدن بلند کنید.
  • نفس را بیرون دهید، خود را آزاد کنید و به موقعیت اولیه بازگردید.

در مورد ابتلا به درد دنبالچه چه‌کارهایی را نباید انجام داد؟


اجتناب از نشستن در وضعیتی که حالت بدن اشتباه است زیرا باعث کاهش حرکت استخوان دنبالچه می‌شود. درصورتی‌که دچار درد دنبالچه شده‌اید، نشستن نباید بیش از 15 تا 20 دقیقه طول بکشد. وزن بدن را به میزان لازم برای کاهش درد دنبالچه تغییر دهید و در صورت لزوم بر روی بالش مخصوص بنشینید. از انجام تمرینات کگل اجتناب کنید به‌خصوص اگر آن‌ها درد کمر را افزایش می‌دهند. در حقیقت از هرگونه تمرین یا موقعیت بدنی که باعث درد استخوان نشیمنگاه می‌شود جلوگیری کنید. به پیام‌های بدن توجه کنید. درد سیگنالی است که به شما می‌گوید کارهایتان را بررسی مجدد کنید. از زور زدن هنگام دفع اجتناب و از ایجاد یبوست پیشگیری کنید. فشار آوردن هنگام عملکرد روده و مثانه می‌تواند درد دنبالچه و رکتوم را افزایش دهد.