درمان زانو درد: کاهش التهاب و افزایش جریان خون با روش غیر تهاجمی

زانو درد مزمن اشاره به درد، ورم یا حساسیت طولانی مدت در یک یا هر دو زانو دارد. علت زانو درد هر چه باشد براساس آن می‌توان علائم عارضه را نیز پیش‌بینی کرد. بسیاری از بیماری‌ها در ایجاد زانو درد مزمن دخیل هستند، و روش‌های درمانی زیادی هم برای آنها قابل دسترس هستند. تجربه هر بیمار از ابتلا به زانو درد با بیمار دیگر فرق می‌کند.

زانو درد در همه افراد و سنین مختلف حتی در جوانی و به دلایل مختلفی ممکن است بوجود بیاید. این مشکل یکی از شایعترین مراجعه افراد به پزشک متخصص می‌باشد. زیرا زانو درد به دلیل آنکه می‌تواند می‌تواند مانع از راحت راه رفتن بیمار شود در بسیاری از موارد بسیار عذاب‌آور و غیر قابل تحمل است و باعث بروز مشکلات جانبی بسیاری می‌شود.درمان‌های فیزیوتراپی برای درمان درد زانو  شامل  ماساژ ، طب سوزنی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی عصب شوک ویو، مگنت تراپی ، (TENS)و تمرینات ورزشی می‌باشد. که در کلینک لاله همگی  انجام می‌شود.برای تشخیص علت و درمان درد زانو، همچنین جهت رزرو نوبت مراجعه می‌توانید با مرکز طب فیزیکی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر از طریق شماره 02188571079 تماس حاصل فرمایید.

زانو درد مزمن چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟


زانو درد موقتی با زانو درد مزمن فرق می‌کند. خیلی از افراد در نتیجه یک صدمه یا سانحه دچار زانو درد موقتی می‌شوند. به ندرت دیده شده زانو درد مزمن بدون درمان التیام یابد، و کمتر یک سانحه علت آن شناخته شده‌اند. زانو درد مزمن بیشتر اوقات دلایل و علل متعددی دارد.
ممکن است برخی امراض یا بیماری جسمانی باعث زانو درد شوند. این بیماری‌ها عبارتند از:

  •  آرتروز مفاصل: این عارضه در اثر درد، التهاب و تخریب ناشی از تحلیل و ساییدگی مفصل بروز می‌کند
  •  تاندونیت: احساس درد جلوی زانو که موقع کوهنوردی، بالا رفتن از پله، یا قدم زدن در سربالایی بدتر می‌شود
  •  بورسیت: التهاب ناشی از فعالیت مفرط و مکرر و آسیب به زانو
  •  بیماری نقرس: آرتروز ناشی از تجمع اسید اوریک
  •  کیست بنکر: تجمع مایع سینوویال (مایعی که قابلیت لغزندگی به مفصل می‌دهد) در پشت زانو
  •  آرتریت روماتوئیدی: اختلال التهابی خودایمنی و مزمن که باعث ورم دردناک می‌شود و نهایتا منجر به بدشکلی مفصل و تحلیل استخوان می‌گردد
  •  دررفتگی: دررفتگی کاسه زانو اغلب اوقات در نتیجه ضربه ناگهانی
  •  پارگی منیسک زانو: پارگی یک یا چند غضروف زانو
  •  پارگی رباط: پارگی یک یا چند رباط زانو-پارگی رباط صلیبی قدامی بسیار شایع‌تر از بقیه است
  •  تومورهای استخوانی: استئوسارکوما (دومین و متداولترین نوع سرطان استخوان)، بیشتر اوقات در زانو رخ می‌دهد
    عوامل احتمالی و تشدیدکننده زانودرد مزمن:
  •  وارد آمدن آسیب به ساختار زانو می‌تواند باعث خونریزی و ورم شود و با گذشت زمان و درصورت درمان نشدن ممکن است حالت مزمن پیدا کنند
  •  رگ به رگ شدن و پیچ خوردن زانو
  •  فعالیت بیش از اندازه
  •  عفونت
  •  طرز قرارگیری ناصحیح بدن حین انجام فعالیت بدنی
  •  گرم نکردن و استراحت ندادن به بدن قبل یا بعد از هر نوع فعالیت فیزیکی
  •   انجام حرکات کششی نادرست بر روی عضلات

سندرم درد پاتلوفمورال (زانودرد در افراد بالغ)


سندرم درد پاتلوفمورال اصطلاحی کلی است و برای توصیف درد در قسمت جلویی زانو و اطراف کاسه زانو کاربرد دارد. بعضی مواقع این سندروم را با عباراتی همچون "زانوی دوندگان" یا "زانوی پرشکاران" هم خطاب می‌کنند زیرا در بین افراد فعال در برخی ورزش‌ها شایع است-مخصوصا خانم‌ها و مردان جوان – بااینحال احتمال بروز این سندروم در بین افراد غیر ورزشکار هم وجود دارد. احساس درد و خشکی زانو می‌تواند بالا رفتن از پله‌ها، زانو زدن، و انجام سایر فعالیت‌های روزمره را با مشکل مواجه سازد.

چه عواملی خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش می‌دهند?


ریسک ابتلا به مشکلات زانو در افراد دچار اضافه وزن و چاقی بیشتر است. به ازاء هر کیلوگرم وزنی که به بدن اضافه می‌شود، زانویتان مجبور است موقع قدم زدن، دویدن یا بالا رفتن از پله‌ها فشار بیشتری را تحمل کند.
سایر عوامل تاثیرگذار بر ریسک ابتلا به زانو درد از قرار ذیل هستند:

  • سن
  • صدمات یا ضربات ناگهانی قبلی
  •  تمرین بدنی یا فعالیت ورزشی

علائم درد در ناحیه زانو کدامند؟


علائم زانو درد مزمن در هر بیمار متفاوت است، و علت زانو درد غالبا با نوع ناراحتی در ارتباط است. ممکن است زانو درد مزمن به حالت‌های زیر بروز کند:

  •  درد ثابت
  •  احساس درد تیز و تیرکشیدن موقع فعالیت بدنی
  •  احساس ناراحتی و سوزش خفیف زانو
    احتمال دارد زمان لمس کردن زانو با درد و ورم مزمن مواجه شوید.

آیا برای تشخیص ریشه این درد نیاز به MRI است؟


به منظور تشخیص علت احتمالی زانو درد مزمن به انجام چند آزمایش نیاز است. این آزمایشات شامل تست خون، معاینه بدنی، عکسبرداری اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و سایر آزمایشات عکسبرداری می‌شوند. پزشک علت زانو درد را پیش بینی می‌کند و براساس آن درباره نوع آزمایش تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آیا زانو درد با روش‌های غیر جراحی قابل درمان است؟


روش‌های مختلفی برای درمان زانو درد در خانه و از طریق طب فیزیکی وجود دارد:

  • استراحت و محافظت از ناحیه دردآور و آسیب دیده. هر گونه فعالیتی که موجب درد یا ناراحتی زانو می‌شود را متوقف، تغییر یا بکل از آن صرفنظر کنید. موقع استراحت کردن یک بالش کوچک زیر زانو خود قرار دهید.
  •  یخ درمانی احساس درد و ورم را کاهش خواهد داد. برای پیشگیری یا کاهش ورم بلافاصله از یخ درمانی یا پک‌های سرما استفاده کنید. پک‌ها یا کمپرس سرما را به مدت 10 تا 20 دقیقه و 3 یا چند مرتبه در روز به کار گیرید.
  •   فشرده سازی، یا پیچاندن یک بانداژ کشی بر روی ناحیه آسیب دیده به رفع و کاهش ورم کمک خواهد کرد.
  •  بالا نگه داشتن ناحیه آسیب دیده یا دردآور روی متکا در هنگام یخ درمانی، نشستن یا دراز کشیدن سودمند است. به منظور کمک به کاهش ورم سعی کنید ناحیه آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  •  برای تسکین درد و به گردش درآوردن جریان خون ناحیه آسیب دیده را به‌آرامی ماساژ یا مالش دهید. اگر ماساژ دادن با درد همراه است، از این روش خودداری کنید.

چه نوع زانوبندی بهتر است؟

برای کمک به بهبودی سریع و پیشگیری از آسیب مجدد به زانو، بریس‌های گوناگونی مخصوص فعالیت‌های ورزشی، فعالیت روزانه، کاهش درد یا درمان پس از جراحی در دسترس کاربران قرار دارند.

  • زانوبند: زانوبند برای ورزشکارانی که نیازمند محافظت و حفظ تعادل پس از انجام جراحی  رباط صلیبی هستند، گزینه ایده‌الی است.
  • بریس‌های محافظ: زانو درد و آرتروزهای خفیف تا متوسط را می‌توان با استفاده از بریس‌های محافظ به حداقل رساند.
  • کمربند طبی: ورزشکارانی که دچار زانو درد خفیف تا ملایم، بی‌ثباتی یا دررفتگی تشتک زانو هستند این گزینه راه‌حل مناسبی است.
  •  بریس‌های سفارشی زانو: این نوع بریس‌ها برای افرادی که قصد محافظت از زانوی خود را دارند، ایده‌ال است.

شاک ویوتراپی

آزمایشات بالینی بسیاری بر تفاوت‌های برجسته بین شاک‌ویودرمانی و درمان دارویی تاکید دارند. این تکنیک درمانی به‌مراتب کاربرد بیشتری نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد و تاثیر آن بسیار چشمگیر است. بااینحال، مدتی است برخی محققان استفاده از پالس‌های امواج الکترومغناطیسی برای درمان مفصل ماهیچه‌ای اسکلتی را تحت آزمایش قرار داده‌اند.

مگنت تراپی

مگنت تراپی سرعت درمان آسیب‌های بافت نرم و همچنین شکستگی‌های استخوان را تا 150 برابر افزایش می‌دهد! پزشکان برای تسریع فرآیند بهبودی بعد از جراحی، و ورزشکاران برای تسکین زانو درد ناشی از صدمه، آرتروز و تادونیت (التهاب تاندون) از مگنت تراپی استفاده می‌کنند.

دیاترمی درمانی چگونه درد زانو را تسکین می‌دهد؟

تحقیقات گسترده‌ای بر تاثیر دیاترمی درمانی در تسکین درد و ورم، تسریع فرآیند تحریک سازی، و بهبودی بافت‌های التهابی زانو و کمر تاکید دارند. کاربرد دیاترمی درمانی با امواج خفیف می‌تواند گردش خون در عروق و تغییر دمای بافت را بالا ببرد و این امر بلافاصله منجر به باز شدن عروق، افزایش آستانه درد، و کاهش احساس درد و ورم می‌گردد. وقتی وضعیت عروق بدن بهبود یابد به دنبال آن تامین مواد مغذی و اکسیژن و دفع مواد زاید و متابولیک بدن سرعت بیشتری می‌گیرد.

سایر روش‌های طب فیزیکی برای درمان زانو درد

طب فیزیکی و فیزیوتراپی علاوه بر موارد فوق امکانات گسترده و روش‌های متفاوت دیگری را نیز در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا بسته به شرایط بیماری و نظر پزشک معالج از آنها بهره ببرند. این روش‌ها شامل ماساژ درمانی، ماساژ یومی هو، طب سوزنی، لیزر سرد، اولتراسوند و تحریک الکتریکی می‌باشند.

نرمش‌های ساده

حرکت کششی پا

ابتدا روی زمین بنشینید و پاها را در مقابل بدن دراز کنید. کف پا را به زمین بچسبانید و به‌آهستگی یک زانو را خم کنید طوری که کشش را در ناحیه زانو احساس کنید. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. تا جایی که می‌توانید پا را صاف کنید و 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. نرمش را 10 مرتبه بر روی هر پا تکرار کنید.

انداختن پا روی هم

روی لبه یک میز یا نیمکت بنشینید. زانوها را روی هم بیندازید. پای جلویی را به سمت عقب فشار دهید و پای عقبی را خلاف جهت پای دیگر به جلو فشار دهید تا عضلات ران تحت فشار و انقباض قرار گیرند. 10 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید سپس پاها را از فشار خارج کنید. نرمش را با عوض کردن پاها تکرار کنید. این حرکت را 4 مرتبه بر روی هر پا اجرا کنید.

نشستن/برخاستن

ابتدا روی صندلی بنشینید. بدون کمک گرفتن از دستان از جای خود بلند شوید و بعد بنشینید. حتما از آهستگی و تحت کنترل بودن هر حرکت اطمینان حاصل یابید. اگر تمرین برایتان راحت است می‌توانید تعداد نشست و برخاست کردن طی 1 دقیقه را افزایش دهید و تمرین را با صندلی‌های کم ارتفاع یا پلکان راهرو امتحان کنید.

تمرین پله

ابتدا پای راست را بر روی اولین پله راهرو بگذارید. اکنون پای چپ را بالا بیاورید، سپس پای راست و بعد از آن پای چپ را سر جای اول بازگردانید. نرمش را بر روی هر دو پا اجرا کنید تا جایی که خستگی را در بدن احساس کنید. در صورت نیاز می‌توانید از نرده کنار پله استفاده کنید. اگر تمرین برایتان راحت شده است، سعی کنید تعداد تکرارها را در 1 دقیقه افزایش دهید یا از پله‌هایی با ارتفاع بیشتر استفاده کنید.

اسکات زانو

صاف باایستید و از یک صندلی یا ستون به عنوان تکیه‌گاه در مقابل خود استفاده کنید. تا جایی به سمت پایین اسکات بزنید که تشتک زانو نوک انگشتان پا را از دید شما پنهان سازد. به حالت ایستاده بازگردید. تمرین را به مدت 10 دقیقه تکرار کنید. اگر توان بیشتری دارید می‌توانید کمی بیشتر به سمت پایین اسکات کنید. مراقب باشید زانو بیشتر از زاویه 90 درجه خم نشود.

چطور می‌توان از زانو درد مزمن پیشگیری کرد؟


می‌توانید از برخی اما نه تمام زانو دردهای احتمالی پیشگیری کنید. اما قادر نخواهید بود از زانو دردهای مزمن پیشگیری کنید. در ادامه برخی نکات در رابطه با تسکین زانو درد را برایتان بر می‌شماریم.
درصورتی که زانو درد در اثر فعالیت بیش از اندازه یا فعالیت بدنی تشدید یافته یا دردآور شده است، برای کمک به درمان درد می‌توانید تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. این رویکردها عبارتند از:

  • پیش از هر نرمش یا ورزشی بدن خود را گرم کنید. قبل و بعد از ورزش عضلات چهار سر ران و همسترینگ را گرم کنید.
  • ورزش‌های اختصاصی: به جای تنیس یا دویدن سراغ ورزش‌هایی همچون شنا بروید که فشار کمتری به زانو می‌آورد.
  •  وزن خود را پایین بیاورید.
  • بیشتر در سراشیبی قدم بزنید. دویدن فشار زیادی بر زانو وارد می‌کند. به جای دویدن در سرازیری یا سربالایی بهتر است راه بروید.
  •  قدم زدن در معابر هموار: ممکن است راه رفتن بر روی معابر ناهموار و سفت برای سلامت زانو خطرساز باشد. سعی کنید از معابر هموار و سنگفرش شده عبور کنید و قدم بزنید.
  •  کفی‌های طبی: کفی‌های طبی می‌توانند در درمان مشکلات راه رفتن و زانو درد موثر باشند.
  • کفش‌های دو را هر چند وقت یکبار عوض کنید جهت اطمینان از کیفیت کفی و پوشش داخلی کفش.
به این پست امتیاز دهید.
Rate this post