درمان ورم پا در حاملگی بعلت افزایش جریان خون در رگ لگن با ورزش

شکم شما تنها چیزی نیست که این روزها متورم شده است – ممکن است شما در طول بارداری متوجه تورم ملایم در کل بدن خود شوید که به یمن وجود جاذبه، این تورم در پاها و مچ پا بیشتر خواهد بود. میزان تورمی که به آن دچار شده‌اید ممکن است در هر ساعت تغییر کند (به هنگام غروب افزایش می‌یابد) و تحت تأثیر آب و هوا قرار بگیرد (آب و هوای گرم با تورم بیشتری همراه خواهد بود).
رعایت نکاتی مثل انجام ورزش روزانه، خوردن غذاهای سالم، پیاده‌روی ، ماساژ،  کفش و کفی مناسب می‌تواند به بهبود تورم پاها در دوران حاملگی کمک شایانی می‌کند.

با پیش رفتن دوره‌ی بارداری، حجم کل مایعات بدن شما 50 درصد افزایش پیدا می‌کنند. این مایع اضافه به‌علاوه‌ی تغییرات هورمونی و افزایش وزن، منجر به تورم مچ و کف پا خواهند شد که این امر در سه ماهه‌ی سوم پررنگ‌تر خواهد بود. ورزش و ماساژ درمانی ازجمله راهکارهایی برای رفع تورم و جلوگیری از بازگشت آن می‌باشند.یکی از روش‌های کاهش ورم و التهاب پا در خانم‌های باردار  ماساژ و ورزش درمانی است که متخصصین ما در  مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر مدرن‌ترین متدهای ماساژ  و ورزش درمانی را به خانم‌های باردار ارائه می‌دهد.برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با شماره تلفن 02188571079 تماس بگیرید.

چه زمانی در طول دوره‌ی بارداری، پاها متورم می‌شوند؟


ادم تقریباً سه‌چهارم از خانم‌های باردار را در هفته‌ی 22 تا 27ام درگیر می‌کند و به احتمال زیاد تا زمان تولد باقی خواهد ماند (اگر به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کنید، تا چند وقت آینده نخواهید توانست چیزی در زیر شکم خود ببینید).

چه عواملی منجر به تورم کف و مچ پا در طول بارداری می‌شوند؟


در طول دوره‌ی بارداری، ادم زمانی رخ می‌دهد که مایعات شروع به تغذیه‌ی شما و نوزاد می‌کنند و درنتیجه‌ی افزایش گردش خون و فشار رحم در حال رشد شما بر روی وریدهای لگن و سیاهرگ اجوف تحتانی (سیاهرگ بزرگ در سمت راست بدن که خون را از اندام تحتانی به سمت قلب بازمی گرداند)، مایعات در بافت‌های تجمع پیدا می‌کنند. ای امر که اهمیت بالایی نیز دارد، منجر به ایجاد تورم در بافت‌ها خواهد شد – به خصوص تورم مچ و کف پا (به‌علاوه‌ی کف دست که ممکن است در زمان بیرون آوردن حلقه‌ی خود متوجه آن شده باشید). همچنین ممکن است در صورتی که روند افزایش وزن شما با سرعت زیادی در حال پیشرفت باشد، متوجه تورم بیشتری نیز بشوید.

آیا این تورم خطرناک است؟


با وجود اینکه تورم به هیچ وجه خوشایند نیست (مخصوصاً زمانی که در انتهای روز که تورم در اوج خود قرار دارد، سعی می‌کنید کفش‌های خود را بپوشید)، تورم ملایم در مچ و کف پا در اثر ادم مایعات، کاملاً طبیعی و بی خطر است. عدم ایجاد این تورم نیز کاملاً طبیعی بوده و یکی از هر چهار زن باردار دچار تورم نخواهد شد. البته در صورتی که دست‌ها یا صورت شما دچار تورم شده و یا این تورم به مدت بیش از یک روز باقی مانده و در طول شب از بین نرفت، با پزشک خود تماس بگیرید. تورم شدید می‌تواند از نشانه‌های اولیه پره اکلامپسی باشد – که البته در این صورت همراه با علائم متعدد دیگری دیده خواهد شد (مثل افزایش فشار خون، افزایش وزن سریع و وجود پروتئین در ادرار). در صورتی که فشار خون و ترکیب ادرار شما طبیعی باشند (این موارد در هر ویزیت قبل از زایمان بررسی می‌شوند)، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

چه زمانی این ورم و التهاب خطرناک است؟



پره اکلامپسی یک عارضه‌ی پزشکی است که در آن فشار خون در طول دوره‌ی بارداری افزایش پیدا می‌کند. این یک عارضه‌ی جدی بوده چراکه می‌تواند کبد، کلیه‌ها و جفت را درگیر کند. تورم شما می‌تواند نشانه‌ای از پره اکلامپسی باشد و در صورت همراه بودن تورم با هریک از علائم زیر، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم در اطراف شکم
  • افزایش ناگهانی تورم
  • سردرد مداوم
  • مشکلات بینایی
  • تورم دست‌ها و صورت

چگونه تورم پاها در زمان بارداری را متوقف کنیم؟


به پاهای خود استراحت دهید


استراحت دادن به پاها در طول دوره‌ی بارداری می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. بر روی پاهای خود نایستید و از راه‌های صحیح برای استراحت دادن به پا استفاده کنید.

  • برای زمان زیاد نایستید. در صورتی که در کار خود نیازمند ایستادن برای زمان زیاد هستید، با رئیس خود در مورد بارداری صحبت کنید.
  • زمانی که می‌توانید بنشینید، پاهای خود را بالا برده و مچ پای خود را بچرخانید. در صورت امکان، دراز کشیده و پای خود را بالا قرار دهید.

از کمپرس سرد استفاده کنید

 

فشار دادن یک کمپرس سرد بر روی مناطق متورم می‌تواند به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. می‌توانید از یک حوله‌ی سرد، یک کیسه‌ی یخ پیچیده شده در دستمال کاغذی و یا کمپرس‌های سرد آماده در داروخانه‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که یخ و کمپرس‌های سرد خریداری شده هیچ گاه نباید به‌طور مستقیم در تماس با پوست قرار بگیرند. حتماً قبل از استفاده، آن‌ها را در یک حوله یا دستمال کاغذی بپیچید.

مصرف نمک و کافئین را به حداقل برسانید.

 

نمک و کافئین می‌توانند در طول بارداری منجر به تورم شوند. این مواد همچنین می‌توانند مشکلات دیگری مثل فشار خون بالا ایجاد کنند که اثر منفی بر روی بارداری شما خواهد داشت.

  • مصرف کلی نمک را کاهش دهید. می‌توانید با کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و اضافه نکردن نمک به غذاهای خود، مصرف این ماده را کاهش دهید. نمک می‌تواند منجر به احتباس مایعات و افزایش فشار خون شود. افزایش فشار خون در طول بارداری نیز می‌تواند شما و کودکتان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.
  • اثر کافئین بر بارداری هنوز به‌طور کامل شناسایی نشده است و بسیاری از مطالعات انجام شده نتیجه‌ای نداشته و یا نتایج متناقضی به دست آورده‌اند. با این حال، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که روزانه بیش از 200 میلی‌گرم کافئین مصرف نکنند. این مقدار برابر یک لیوان بزرگ قهوه می‌باشد. دقت کنید که کافئین در چای، شکلات و برخی از داروهای بدون نسخه نیز وجود دارد. همیشه قبل از مصرف آن‌ها، برچسب روی محصول را بخوانید تا از وجود کافئین مطلع شوید. در صورتی که شاهد تورم هستید می‌توانید مقدار مصرف کافئین را کاهش دهید. این کار ممکن است مقدار تورم را کاهش دهد.

آب بنوشید

مصرف آب می‌تواند به کاهش احتباس مایعات کمک کند و درنهایت منجر به از بین رفتن تورم شود. در صورتی که باردار هستید، توصیه می‌شود روزانه 10 لیوان یا 2 الی 3 لیتر آب بنوشید. این کار می‌تواند تورم را کاهش دهد.

 کفش‌های راحتی

اجازه ندهید پاهای متورم شده شما را از پیاده‌روی و قدم زدن با شوهرتان بازدارند. می‌توانید در یک جفت کفش ورزشی مناسب سرمایه گذاری کنید که بتوانید آن‌ها را با شلوار جین و لباس‌های دیگر بپوشید و از پای شما به‌طور کامل حمایت کنند. با استفاده از این کفش‌ها نه‌تنها احساس بهتری خواهید داشت بلکه با مقداری ورزش کردن بیشتر، تورم پاهای شما کاهش پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید با این خرید ساده، قدرت مبارزه با تورم را دوچندان کنید.

خنک بمانید

 

هوای گرم می‌تواند تورم در طول دوران بارداری را تشدید کند چراکه آب از دست رفته‌ی بدن افزایش یافته و منجر به احتباس مایعات می‌شود. در صورتی که در یک منطقه‌ی گرم زندگی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که در طی دوران بارداری کولر در دسترس شما باشد مخصوصاً اگر در طی تابستان قصد باردار شدن دارید. در صورتی که احساس گرما می‌کنید در خانه بمانید و یا به استخر و ساحل بروید.

از جوراب‌های مخصوص استفاده کنید

با توصیه‌ی پزشک خود، می‌توانید از جوراب‌های مخصوص استفاده کنید تا تورم مچ پاهای شما در طی بارداری کاهش یابد. این جوراب‌ها می‌توانند فرم طبیعی بدن شما را حفظ کنند و فشار را به‌طور مساوی در تمامی بخش‌های پوست پخش کنند.

از ماساژ استفاده کنید

می‌توان به هنگام ماساژ نقاط ماشه‌ای خاصی را در پا تحریک کرد که منجر به شل شدن عضلات و تنظیم فشار خون می‌شوند. ماساژ منظم از تورم مچ و کف پا با شل کردن عضلات در این مناطق جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، می‌توان با فشار تدریجی، از هر نوع تورم جلوگیری کرد.

درمان کایروپراکتیک


یکی دیگر از راه‌های تقویت گردش خون، روش‌های درمانی کایروپراکتیک می‌باشد. مراجعه به کایروپراکتور متخصص در زمینه‌ی بارداری می‌تواند تورم را به سرعت کاهش دهد. درمان کایروپراکتیک فشار را از روی مفاصل حیاتی و اعصاب که در طی بارداری تحت فشار قرار می‌گیرند برداشته و گردش خون را در اندام‌ها که با مایعات پر می‌شوند تقویت می‌کند.

ورزش

 

 

به‌منظور کاهش تورم باید برای فعال ماندن ازنظر فیزیکی تلاش کنید تا دوران بارداری سالمی را پشت سر بگذارید. در مورد ورزش‌هایی که برای شما و فرزندتان بی خطر هستند از پزشک خود سؤال کنید.

پیاده‌روی

تورم کف و مچ پا به دلیل تجمع مایعات در داخل بافت‌های این مناطق و عدم بازگشت آن به قلب اتفاق می‌افتد. پیاده‌روی از دو طریق به رفع این تجمع کمک می‌کند. اول، انقباض عضلات پا به بیرون راندن آب از داخل بافت‌ها کمک می‌کند. دوم، افزایش گردش خون در اثر افزایش ضربان قلب، به خارج کردن این مایعات کمک می‌کند. پیاده‌روی بیش از حد می‌تواند تورم را تشدید کند بنابراین روزانه به مدت 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی کنید.

پمپ مچ پا

نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت در یک موقعیت می‌تواند ادم را تشدید کند. اگر شغل پشت میزی دارید و یا در تخت استراحت می‌کنید می‌توانید با استفاده از عضلات مچ پا، خون را پمپ کرده و از تورم جلوگیری کنید. برای این کار، مچ پای خود را خم کنید. در ابتدا انگشتان پا را تا حد امکان به طرف پایین و سپس به طرف بالا بکشید. این تمرین را هر یک تا دو ساعت یک بار به مدت چند دقیقه انجام دهید.

یوگای بارداری

تمرینات یوگای بارداری به تقویت گردش خون کمک می‌کنند. این تمرینات همچنین عضلات پا را تقویت کرده و بنابراین می‌توانند به شکل بهتری مایعات را از اندام‌های شما تخلیه کنند. برخی از حرکات یوگا، پاهای شما را بالاتر از سطح قلب نگه می‌دارند. بالا بردن پاها به کاهش تورم کمک می‌کند ولی خانم‌ها باید در سه ماهه‌ی دوم تنها به مدت یک تا سه دقیقه به پشت بخوابند و این کار در سه ماهه‌ی سوم به کل ممنوع است. به پشت خوابیدن باعث فشار آوردن رحم به یکی از اصلی‌ترین شریان‌های بدن و درنتیجه کاهش جریان خون خواهد شد.

تمرینات آیروبیک در آب

بر اساس یک تحقیق در مجله‌ی "پزشک خانواده‌ی آمریکا"، ورزش کردن در آب عمیق مثل راه رفتن در آب می‌تواند در رفع ادم ناشی از بارداری مؤثر باشد. تمرین دادن به عضلات در استخر به کاهش احتباس مایعات کمک می‌کند چراکه آب به‌آرامی بر روی بافت‌های نرم فشار وارد کرده و مایعات اضافی را به بیرون می‌راند. اکثر خانم‌های باردار نیز در محیط کم‌وزنی درون آب، احساس تسکین از خستگی و درد اندام‌های خود می‌کنند.

سایر موارد که به بهبود این مشکل کمک می‌کند

  • از نشستن و ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید. در صورتی که زیاد بر روی پاهای خود می‌ایستید، استراحت کرده و مدتی بنشینید. در صورتی که زیاد می‌نشینید، حداقل هر ساعت یک بار به مدت 5 دقیقه قدم بزنید.
  • پاهای خود را بالا نگه دارید. در صورت امکان در زمان نشستن پاهای خود را بالا نگه دارید. هیچ کس به اندازه‌ی یک زن باردار از بالا نگه داشتن پاهای خود سود نمی‌برد.
  • به پهلو بخوابید. در صورتی که این کار را نمی‌کنید، سعی کنید به پهلوی خود بخوابید (ترجیحاً در طرف چپ) – این کار به فعالیت کلیه‌های شما کمک می‌کند و درنتیجه باعث دفع مایعات اضافی و رفع تورم خواهد شد.
  • مقادیر زیادی آب بنوشید. ممکن است متناقض به نظر برسد که سعی کنید مایعات را با کمک مایعات بیشتر از بدن خود خارج کنید ولی نوشیدن روزانه هشت تا ده لیوان آب به بدن شما کمک می‌کند تا سدیم اضافی و دیگر مواد دفعی را تخلیه کرده و تورم را کاهش دهد.
  • سیگار نکشید. سیگار در طی دوران بارداری نه‌تنها برای مواد سرطان زا مضر بوده، بلکه توتون می‌تواند فشار خون و دمای بدن را افزایش دهد که هردوی این عوامل برای تورم مچ پا مضر هستند.
  • طب سوزنی. گفته می‌شود که طب سوزنی می‌تواند گردش خون و متابولیسم مایعات را تقویت کند. مطمئن شوید که فرد انجام دهنده‌ی طب سوزنی، معتبر بوده و در زمینه‌ی بارداری متخصص باشد.
  • آب‌لیمو. اضافه کردن مقداری آب‌لیموی طبیعی (نه آب‌لیموی کنسانتره) به آب آشامیدنی نه‌تنها موجب طعم گرفتن بلکه منجر به کاهش تورم خواهد شد. آب‌لیمو یک ماده‌ی ادرارآور بی خطر است که به بدن شما در دفع آب اضافی کمک می‌کند. این مورد یکی از اولین گزینه‌ها برای کمک به رفع تورم در طی دوران بارداری می‌باشد.
به این پست امتیاز دهید.
Rate this post