درمان پوکی استخوان زنان جوان، باردار و یائسه با فیزیوتراپی و طب فیزیکی

استخوان‌های شما دائماً در حال بازسازی هستند به این صورت که استخوان جدید ساخته شده و استخوان قدیمی از بین می‌رود. هنگامی که شما جوان هستید بدن شما استخوان جدید را سریع‌تر و قبل از از بین رفتن استخوان قدیمی می‌سازد و توده استخوان افزایش می‌یابد. اکثر افراد در اوایل دهه 20 زندگیشان به حداکثر تراکم استخوان دست می‌یابند. با افزایش سن توده استخوانی در بدن سریع‌تر از آنچه ایجاد شده است، از دست می‌رود و باعث ایجاد پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان باعث می‌شود که استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند. این ضعف ممکن است به‌ قدری پیش برود که کشش یا حتی تنش‌های خفیف مانند خم شدن و سرفه باعث ایجاد شکستگی می‌شود. شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان معمولاً در لگن، مچ دست یا ستون فقرات اتفاق می‌افتد. بافت استخوانی زنده به‌طور مداوم تحلیل می‌رود و با استخوان جدید جایگزین می‌شود. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که با تحلیل استخوان قدیمی، ایجاد استخوان جدید ادامه پیدا نکند. چگونگی افزایش پوکی استخوان شما تا حدودی بستگی به مقدار توده استخوانی در جوانی دارد. هرچقدر در جوانی توده استخوانی بالاتری ذخیره کرده باشید احتمال پیشرفت پوکی استخوان در سن بالا کمتر می‌شود.

پوکی استخوان زنان در همه نژادها را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما زنان سفیدپوست و آسیایی، به‌خصوص زنان مسن که در معرض یائسگی هستند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند. داروها، رژیم غذایی سالم و تمرینات تعادل وزن می‌توانند به جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کنند. متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر با استفاده از انواع متدهای فیزیوتراپی مانند مگنت تراپی و ورزش به حل مشکلات ناشی از پوکی استخوان می‌پردازند. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با متخصصین ما می‌توانید با شماره 02188571079 تماس بگیرید.

علل پوکی استخوان


علت اصلی پوکی استخوان در زنان یائسه، جوان و باردار فقدان هورمون‌های خاصی، به‌خصوص استروژن، در زنان بیش از 60 سال است. یائسگی باعث کاهش سطح استروژن بدن زنان می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. سایر عواملی که ممکن است باعث پوکی استخوان در این گروه سنی شوند مصرف ناکافی کلسیم و ویتامین D، عدم تمرین برای حفظ وزن مناسب و سایر تغییرات عملکرد غدد درون‌ریز (علاوه بر عدم استروژن) مرتبط با سن است. سایر مشکلاتی که ممکن است به پوکی استخوان منجر شود، استفاده بیش‌ از حد از کورتیکواستروئیدها (سندرم کوشینگ)، مشکلات تیروئید، کمبود عضلات، سرطان استخوان، اختلالات ژنتیکی خاص، استفاده از داروهای خاص و مشکلاتی مانند کمبود کلسیم در رژیم غذایی است. زنان باردار بهتر از زنان دیگر کلسیم غذا و مکمل‌ها را جذب می‌کنند. این اتفاق به‌خصوص در نیمه آخر بارداری، زمانی که کودک به‌ سرعت رشد می‌کند و نیاز به کلسیم دارد، بیشتر است. در دوران بارداری بدن زنان استروژن بیشتری تولید می‌کند. استروژن هورمونی است که از استخوان محافظت می‌کند. هر توده استخوانی که در دوران بارداری تحلیل رفته است، معمولاً چند ماه پس از زایمان کودک (یا چند ماه پس از توقف شیردهی) بازسازی می‌شود.

علائم پوکی استخوان در زنان


معمولاً در مراحل اولیه پوکی استخوان در زنان جوان، باردار و یائسه علائم خاصی وجود ندارد اما هنگامی که استخوان‌ها به دلیل پوکی استخوان ضعیف شده‌اند، ممکن است علائم و نشانه‌هایی داشته باشید که عبارتند از:

  •  کمردرد ناشی از یک‌ مهره شکسته یا کشیده شده
  •  کوتاه شدن قد در طول زمان
  •  خمیدگی وضعيت بدن
  •  شکستگی استخوان که خیلی راحت‌تر از حد انتظار اتفاق می‌افتد.

عوامل خطر


تعدادی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند ازجمله سن، نژاد، شیوه زندگی و مشکلات و درمان‌های پزشکی.

خطرات غیرقابل‌کنترل

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان از کنترل شما خارج هستند از جمله:

  •  جنسیت: احتمال پوکی استخوان در خانم‌ها نسبت به مردان بسیار زیادتر است.
  •  سن: افزایش سن خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
  •  نژاد: اگر شما سفید پوست یا آسیایی هستید بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌گیرید.
  •  سابقه خانوادگی: داشتن یک والد یا خواهر و برادر با پوکی استخوان شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد به‌ ویژه اگر مادر یا پدرتان شکستگی لگن داشته است.
  •  جثه: زنانی که جثه کوچک دارند بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارند زیرا توده استخوانی آن‌ها کمتراست.

آستروئیدها و داروهای دیگر

استفاده طولانی‌ مدت از داروهای خوراکی یا تزریقی کورتیکواستروئید، مانند پردنیز و نوکورتیزون، روند بازسازی استخوان را با تداخل روبه‌رو می‌کند. پوکی استخوان در زنان همچنین با داروهای مورد استفاده برای مبارزه یا پیشگیری با مشکلات زیر مرتبط است:

  •  تشنج
  •  ریفلاکس معده
  •  سرطان
  •  رد کردن پیوند

تشخیص پوکی استخوان


به‌منظور تشخیص پوکی استخوان در زنان و ریسک شکستگی و تعیین نیاز به درمان، پزشک به‌ احتمال زیاد انجام سنجش تراکم استخوان را برای شما تجویز می‌کند. این تست برای اندازه‌گیری تراکم استخوان (BMD) مورد استفاده قرار می‌گیرد که از بیشترین دوز انرژی اشعه ایکس برای سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری استخوان استفاده می‌شود.

درمان پوکی استخوان در زنان


توصیه‌های درمانی اغلب بر اساس برآورد خطر ابتلا به شکستگی استخوان در 10 سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند سنجش تراکم استخوان است. اگر خطر بالا نیست درمان ممکن است شامل دارو نباشد و در عوض بر کنترل عوامل خطر پوکی استخوان و زوال آن شود.

داروها

برای اکثر زنانی که در معرض خطر بالای شکستگی هستند داروهای پوکی استخوان بیسفسفونات تجویز می‌شوند. عبارتند از:

  •  آلندرونات (Fosamax)
  •  ریزدرونات (Actonel- Atelvia)
  •  ایباندرونیت (Boniva)
  •  اسیدزولدرونیک (Reclast)

عوارض جانبی داروها تهوع، دل‌ درد و علائم سوزش سردل هستند اگر چه در صورتی که درست مصرف شوند این عوارض کمتر اتفاق می‌افتند. انواع درون وریدی بیسفسفونات باعث تهوع نمی‌شود اما تا 3 روز می‌تواند باعث تب، سردرد و درد عضلانی شود. همچنین یادآور تزریق سه‌ ماهه یا سالیانه ممکن است نسبت به مصرف هفتگی یا ماهیانه قرص آن راحت‌تر به نظر برسد اما هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

هورمون درمانی

استروژن، به‌ویژه هنگامی که سریعاً بعد از یائسگی شروع شود، می‌تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. با این‌ حال،استروژن درمانی می‌تواند خطر لخته شدن خون، سرطان آندومتر، سرطان پستان و احتمال بیماری قلبی را افزایش دهد. بنابراین، استروژن به‌ طور معمول برای سلامتی استخوان در زنان جوان یا زنانی که علائم یائسگی آن‌ها نیاز به درمان دارد، استفاده می‌شود. اویستا (Evista) دارویی است که بدون داشتن برخی خطرات استروژن، تأثیرات مفید استروژن بر روی تراکم استخوان را در زنان یائسه ایجاد می‌کند. مصرف این دارو ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان سینه را کاهش دهد. گرگرفتگی از عوارض جانبی هستند. رالوکسیفن هم ممکن است خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش دهد.

فیزیوتراپی

درمان پوکی استخوان با ورزش و فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک کند و از تحلیل استخوان و زمین خوردن شما جلوگیری کند و به شما کمک کند درد را کنترل کنید. استخوان بافت زنده است که می‌تواند از طریق برخی از انواع ورزش‌ها بهبود یابد. متخصص فیزیوتراپ می‌تواند با شما کار کند و فعالیت‌هایی را که با نیازهای شما متناسب است تعیین و استخوان‌هایتان را تقویت کند. گاهی تحلیل استخوان‌های ستون فقرات باعث شکستگی استخوان بر اثر فشار یا ضربه می‌شود که درد ایجاد می‌کند. فیزیوتراپی می‌تواند به درمان این درد کمک کند. پوکی استخوان در افراد مسن بیشتر شایع است و اغلب به همین دلیل است که آن‌ها زمین می‌خورند. زمین خوردن بر اثر پوکی استخوان مشکل رایج برای افراد بالای 65 سال است. اگر شما در معرض زمین خوردن هستید فیزیوتراپی می‌تواند به شما در بهبود تعادل کمک کند.

فیزیوتراپی پس از شکستگی

برای بسیاری از افراد اولین تجربه آن‌ها از پوکی استخوان به‌ وسیله شکستگی ستون فقرات، لگن، مچ دست یا مچ پا با فشار یا ضربه‌ای است که قبلاً باعث ایجاد آسیب نشده است.حتی چرخیدن در رختخواب می‌تواند باعث شکستگی مهره‌ای (ستون فقرات) برای برخی افراد شود. در این مرحله، توانبخشی بلافاصله پس از شکستن بر مدیریت درد متمرکز می‌شود و با بهبود شکستگی دوباره فرد می‌تواند به شیوه زندگی فعال خود بازگردد.

توانبخشی با فیزیوتراپی قبل از شکستگی

پیشگیری از آسیب بخشی از توانبخشی است و به‌طور ایده‌آل افراد مبتلا به پوکی استخوان باید قبل از اینکه آسیب ببینند با یک متخصص فیزیوتراپی کار کنند. اگر پزشک پوکی استخوان شما را تشخیص داده است باید همین حالا تغییراتی را که از آسیب پیشگیری می‌کند شروع کنید. چنین تغییراتی عبارتند از:

  •  یادگیری نحوه برداشتن اجسام بدون استفاده از کمر
  •  یادگیری نحوه حرکت بدون چرخش ستون فقرات
  •  پیاده‌سازی روش‌های پیشگیری از سقوط در خانه، محل کار و هنگام راه رفتن
  •  شناسایی تمریناتی که می‌تواند شما را با خیال راحت فعال نگه دارد.
  •  درخواست کمک برای انجام وظایفی که نیاز به بلند کردن وسایل سنگین و یا بالا رفتن دارند.

مگنت درمانی

مگنت درمانی برای بازسازی استخوان بسیار مؤثر است زیرا متابولیسم کلسیم را تغییر می‌دهد. این مگنت‌ها باید در نزدیک‌ترین ناحیه ممکن به درد به کار گرفته شوند. از آنجایی ‌که پوکی استخوان در زنان به‌ طور عمده در استخوان‌های بلندتر دیده می‌شود (اگرچه تمام استخوان‌هایی که دارای تراکم کم هستند می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند) مفاصلی که متحمل فشار هستند بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

پیشگیری از پوکی استخوان در زنان


تغذیه خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان‌ها در طول زندگی ضروری است.

پروتئین

پروتئین یکی از اجزای تشکیل‌دهنده استخوان است و درحالی‌که اکثر مردم مقدار زیادی پروتئین را در رژیم‌های غذایی خود دریافت می‌کنند، برخی افراد این ماده را مصرف و جذب نمی‌کنند. گیاهخواران اگر به‌ طور قاطع منابع مناسب پروتئین مانند سویا، آجیل، حبوبات و لبنیات و تخم‌مرغ‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند می‌توانند پروتئین کافی را دریافت کنند. سالمندان نیز ممکن است پروتئین کمتری را به دلایل مختلف بخورند که مکمل‌های پروتئینی گزینه‌ای مناسب برای این افراد است.

وزن بدن

کمبود وزن بدن باعث افزایش احتمال پوکی استخوان در زنان و شکستگی می‌شود. همچنین اضافه‌ وزن باعث افزایش خطر شکستگی در بازو و مچ دست می‌شود. بنابراین حفظ وزن مناسب بدن برای استخوان‌ها و سلامت کلی بدن لازم است.

کلسیم

منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  •  محصولات لبنی کم‌چرب
  •  سبزیجات با برگ سبز تیره
  •  کنسرو ماهی آزاد یا ساردین با استخوان
  •  فراورده‌های سویا
  •  غلات صبحانه غنی از کلسیم و آب‌ پرتقال

ویتامین D

ویتامین دی توانایی بدن شما برای جذب کلسیم و سلامت استخوان را به روش‌های دیگر بهبود می‌بخشد. افراد می‌توانند مقادیر کافی ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنند اما اگر در ارتفاعات زندگی می‌کنید، در خانه هستید یا اگر به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست به‌ طور منظم از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، خورشید به‌ تنهایی نمی‌تواند منبع خوبی باشد.

به این پست امتیاز دهید.
Rate this post