شکستن قولنج کمر با ماساژ دستی برای از بین بردن خستگی و گرفتگی

در اصطلاح پزشکی به صدای مفاصل یا همان قولنج، کاویتاسیون مفصلی (joint cavitation) گفته می‌شود. باور عامه این است که صدای قولنج مفصل به خاطر رها شدن حباب‌های گازی از درون مفصل است. با این حال صدای مفصلی زمانی ایجاد می‌شود که مایع به داخل مفصل کشیده می‌شود. ممکن است شخصی به طور اتفاقی قولنج مفصل خود را بشکند و یا این کار به صورت تخصصی و کنترل شده توسط پزشک یا فیزیوتراپیست  انجام شود. فیزیوتراپیست‌ها از تکنیک‌های درمان دستی برای شکستن قولنج استفاده می‌کنند.  درمان دستی ستون فقرات  و همچنین جااندازی مفاصل ستون فقرات برای ریلکس کردن عضلات کمر، بهبود حرکت پذیری و تسکین درد انجام می‌شود.

داشتن فعالیت مداوم و کار بدون استراحت موجب وارد شدن فشار زیادی به بدن شما می‌شود. تایپ کردن پشت کامپیوتر یا این طرف و آنطرف رفتن در تمام روز موجب بروز حالت خستگی و ناراحتی در مفاصل بدن می‌شود. در واقع استخوان‌های مفاصل شما بسیار به هم نزدیک شده و باید آزادسازی شوند و شما به همین خاطر حس می‌کنید که باید قولنج خود را بشکنید. بعد از شنیدن صدایی از مفصل خود شما احساس آزاد شدن و رهایی می‌کنید و کمر شما کمی حس بهتری دارد و بنابراین هر بار که کمر شما درد می‌گیرد قولنج خود را میشکنید تا احساس بهتری پیدا کنید. یکی از روش‌های سالم و مطمئن شکستن قولنج با ماساژ دستی توسط فیزیوتراپیست است. بعد از این ماساژ بیمار احساس و رفع خستگی می‌کند. متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر مدرن‌ترین متدهای ماساژ دستی برای شکستن قولنج ستون فقرات و کمر را به بیماران ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با شماره 02188571079 تماس بگیرید.

چه چیزی موجب تولید صدا هنگام شکستن قولنج می‌شود؟


ممکن است صداهای مختلفی از مفاصل بدن شنیده شود مانند صدای قولنج،  تق تق، صدای سایش یا اصطلاحا صدای خرت‌خرت و قیژقیژ. مفاصلی که معمولا صدای قولنج یا تقه می‌دهند مفاصل انگشتان، مچ پا، کمر و گردن هستند. علل مختلفی برای تولید این صدا وجود دارد.

آزادسازی گازها

مایع سیناویال که در مفصل قرار دارد، موجب روان شدن حرکت مفصلی می‌شود. این مایع دارای گازهای اکسیژن، نیتروژن و کربن دی اکسید است. زمانی که شما قولنج خود را می‌شکنید، کپسول مفصلی را کشش می‌دهید و در نتیجه این گازها سریعا آزاد می‌شوند. برای آنکه آن مفصل مجددا صدای تقه بدهد باید کمی صبر کنید تا گازها مجددا به داخل مایع بازگردند.

حرکت مفصل، تاندون‌ها و رباط‌ها

زمانی که یک مفصل حرکت می‌کند، موقعیت تاندون‌ها عوض می‌شود و ممکن است کمی از راستای خود خارج شود. زمانی که تاندون مجددا به سر جای خود می‌رود ممکن است یک صدای تقه بشنوید. علاوه بر این رباطها نیز ممکن ست با حرکت دادن مفصل، منقبض شوند. این اتفاق معمولا در مفصل زانو و مچ پا می‌افتد و می‌تواند صدای قولنج ایجاد کند.

سطح زبر و خشن

در مفاصل مبتلا به آرتروز، غضروف مفصلی آسیب دیده و در نتیجه سطح استخوان‌ها زبر و خشن است و روی هم سایش دارند که موجب تولید صدای سایش و قیژقیژ می‌شود.

آیا شکستن قولنج مفاصل مضر است؟


اگر هنگام شکستن قولنج مفاصل خود، احساس درد دارید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که شکستن قولنج انگشتان بی‌ضرر است و مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اما برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهند که شکستن مداوم و مکرر قولنج انگشتان موجب آسیب به بافتهای نرم مفصلی می‌شود. این کار همچنین موجب تورم دست و کاهش قدرت پنجه می‌شود.

آیا شکستن قولنج کمر مضر است و باعث آرتروز می‌شود؟


هر چقدر شما بیشتر قولنج خود را می‌شکنید، بیشتر کپسول مفصلی و رباطهای را کشش می‌دهید. هر چقدر این ساختارها شل‌تر شوند، مفصل شما راحت‌تر صدای تق قولنج را می‌دهد. بنابراین شکستن قولنج، تاثیراتی بر مفصل می‌گذارد اما در مورد این که این تاثیرات تا چه حد به مفصل صدمه می‌زنند بحث وجود دارد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که شکستن قولنج ارتباطی با بروز زودرس بیماری‌هایی مانند آرتروز ندارد. اگر در هنگام شکسته شدن قولنج شما هیچ دردی را احساس نمی‌کنید، به احتمال زیاد صدای ایجاد شده بر اثر حرکت بافت‌های نرم است.  وجود خود صدا به تنهایی نیازی به درمان ندارد و تاکنون هیچ بیماری یا مشکل مزمنی که با شکستن قولنج در ارتباط باشد شناسایی نشده است. اما در صورتی که شنیدن صدا از مفصل همراه با درد باشد احتمالا نشان‌دهنده این است که سطح غضروفی مفصل آسیب دیده است و حتما لازم است که پزشک وضعیت بیمار را بررسی کند.

ماساژ دستی برای کمردرد و شکستن قولنج کمر


درد کمر یکی از شایع‌ترین مشکلاتی ست که افراد به خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کند. تقریبا همه‌ی افراد در دوره‌ای از زندگی خود به کمردرد دچار شده‌اند. درد کمر را می‌توان با کمک تکنیک خاصی به نام "درمان دستی" درمان کرد. درمان دستی باید توسط شخص آموزش دیده و متخصص مانند فیزیوتراپیست انجام شود. در این روش، فیزیوترایست با کمک دستها و نیروی بدن خودش، مفاصل شما را به نحوی حرکت می‌دهد که در جهت مورد نظر، بیشترین دامنه حرکتی را داشته باشد. این کار موجب کاهش درد و بهبود کارایی مفاصل می‌شود.

درمان دستی ستون فقرات یکی از روش‌های درمان درد کمر است و زمانی بیشترین تاثیر را دارد که به طور همزمان با روش‌های دیگر مانند اصلاح حالت قرارگیری بدن، کاهش وزن و افزایش قدرت عضلات، سرما و گرما درمانی و ماساژ بافت‌های نرم، انجام شود.

چگونه شکستن قولنج توسط فیزیوتراپیست با ماساژ دستی به افزایش دامنه حرکتی کمر کمک می‌کند؟


استخوان‌های  ستون فقرات، مهره نام دارند که در پشت آنها مفاصلی به نام مفاصل فاست قرار دارد. این مفاصل موجب می‌شوند که کمر شما بیشترین حرکت پذیری ممکن را داشته باشد. بنابراین زمانی که کمر شما دچار گرفتگی شده و دامنه حرکتی آن محدود می‌شود، احتمال آن زیاد است که مشکل از مفاصل فاست ناشی شده باشد. آسیب دیدن کمر، اسپاسم عضلانی، قرار داشتن شخص در یک حالت ثابت برای مدت طولانی و انجام حرکات به شیوه ناصحیح می‌تواند موجب محدود شدن دامنه حرکتی مفاصل فاست شود. پزشک در ابتدا علت اصلی محدودیت حرکتی کمر را تشخیص داده و شرایط خاص کمر بررسی می‌کند  تا بداند انجام درمان‌های دستی بر روی بیمار ایمن هست یا خیر.

در حین انجام درمان‌های دستی، مفاصل فاست تا آخرین حد ممکن حرکت داده می‌شوند  و سپس با یک حرکت سریع، مقداری بیش از این حد خرکت داده می‌شوند. این کار موجب  آزادسازی حفره‌های گازی در فضای مفصل و شنیدن صدای قولنج می‌شود. این تکنیک موجب ایجاد فضای بیشتر در مفصل فاست شده و میزان حرکت پذیری ستون فقرات را افزایش می‌دهد. در این تکنیک به سختی می‌توان تنها روی یک مفصل خاص تمرکز داشت و بنابراین روی چندین مفصل به طور همزمان کار می‌شود.

شکستن قولنج کمر کودکان


شنیدن صدای قولنج از کمر کودکان احتمالا به خاطر سر خوردن تاندون‌های آنان روی استخوان‌ها است. شنیدن این صداها ار کمر، شانه، زانو و مچ پای نوزادان و خردسالان بسیار شایع است؛ درست مانند صدای قولنج انگشتان دست. شنیدن این صداها از مفاصل کودک بسیار شایع است اما اگر لگن نوزاد شما این صدا را می‌دهد حتما باید به پزشک مراجعه کنید، خصوصا اگر این صدا عمیق و بیشتر شبیه صدای دنگ باشد تا صدای تقه‌ی قولنج. این توصیه بدین خاطر است که مطمئن شوید کودک به دررفتگی لگن مادرزادی مبتلا نیست. این عرضه باید در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص داده شده و درمان شود.

چرا در دوران بارداری با انجام حرکات عادی، کمر صدا می‌دهد؟


این صدا، صدای حرکت کردن تاندون‌ها و رباط‌ها روی استخوان و یا صدای آزادسازی گاز داخل کپسول مفصلی است. هرچند این صدا به نظر ترسناک میاید اما آسیبی به مفصل نمی‌زند. زمانی که شما باردار هستید، هورمون‌های ترشح شده موجب شل شدن رباط‌های شما می‌شوند و بنابراین رباط‌ها به راحتی روی استخوان‌ها سر می‌خورند و صدا ایجاد می‌کنند.

نحوه صحیح شکستن قولنج کمر و ورزش‌های مناسب آن


کشش ایمن عضلات کمر

ابتدا عضلات کمر خود را کشش دهید. احساس تنش و گرفتگی در کمر معمولا با انجام حرکات کششی ساده برطرف می‌شود و نیازی به شکستن قولنج کمر ندارد. شکستن قولنج کمر به دفعات زیاد موجب آسیب زدن به بافت‌های نرم و سرعت بخشیدن به روند پیشروی بیماری آرتروز مفصلی می‌شود. بنابراین بهتر است در ابتدا هدف شما این باشد که عضلات خود را به خوبی کشش دهید و به وارد آوردن فشار زیاد و شکستن قولنج با صدای بلند فکر نکنید.

  • روی یک سطح صاف بر روی کمر دراز بکشید. سطح زیر کمر شما باید کمی نرم باشد مانند پد یوگا یا موکت یا فرش تا ستون فقرات شما کبود نشود.
  • هر دو زانوی خود را خم کنید و به سمت قفسه سینه خود جمع کنید تا کشش خفیفی در کمر خود حس کنید. این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید. این کشش ساده را 3 تا 5 بار در روز انجام دهید.
  • نفس خود را در سینه حبس نکنید. نفس‌های عمقی بکشید و زمانی که نفس خود را بیرون می‌دهید در حالت کشش، احساس راحتی و آزاد شدن عضلات را حس کنید.
  • برای آن که بتوانید کشش بهتری به عضلات بدهید می‌توانید بدن خود را مانند گهواره کمی به عقب و جلو حرکت دهید. اما در نظر داشته باشید که این کار را بسیار آرام و کنترل شده انجام دهید. هرگز حرکات شدید و ناگهانی روی ستون فقرات خود انجام ندهید. این کار موجب صدمه زدن به ستون فقرات می‌شود.

چرخش ستون فقرات در حالت نشسته روی زمین

 شما در این حرکت قسمت پایینی ستون فقرات خود را چرخش می‌دهید. شما می‌توانید برای ایجاد فشار بیشتر، از دستان خود نیز کمک بگیرید. بدین ترتیب شما بدون نیاز به حرکات سریع و به روشی ایمن، ستون فقرات را چرخش بیشتری می‌دهید.

  • روی زمین بنشینید و یک زانوی خود را خم و زانوی دیگر را صاف بگیرید. مهم نیست از چه طرفی ابتدا تمرین را انجام دهید چون بعد از آن تمرین را در جهت دیگر نیز انجام می‌دهید.
  • تنه‌ی خود را به سمت زانویی که خم شده است بچرخانید و پای خود را در سمت دیگر ران پایی که صاف است قرار دهید.
  • سعی کنید به سمت شانه‌ی خود (شانه‌ای که به سمت آن چرخیده‌اید) نگاه کنید و با دست خود زانوی پای خود را بگیرید و دست دیگر را روی زمین قرار دهید تا بتوانید با نیروی دست فشار بیشتری در جهت چرخش وارد کنید.

چرخش ستون فقرات در حالت نشسته روی صندلی

روی یک صندلی بنشینید. نشستن روی صندلی می‌تواند به شما کمک کند چرا که می‌توانید دسته یا تکیه‌گاه صندلی را با دست گرفته و از آن کمک بگیرید. برای ان که قولنج کمر اتفاق بیافتد باید مفاصل ستون فقرات کمی بیشتر از محدوده حرکتی خود تکان داده شوند و شما با کمک دسته و تکیه‌گاه صندلی، فشار لازم برای اینکار را وارد می‌کنید.

  • روی یک صندلی بنشینید. در حالی که باسن و پاهای شما در جای خود ثابت هستند، کمر خود را به یک طرف بچرخانید و چند ثانیه در این حالت نگه دارید. سپس در جهت دیگر حرکت کنید. در حال انجام این حرکت به صورت عادی نفس بکشید.
  • دسته‌های صندلی را بگیرید تا بیشتر بچرخید. صندلی چوبی در این مورد بهتر است.
  • در این حالت احتمالا قولنج کمر شما می‌شکند.

حرکت بغل خرسی

یکی از راه‌های پرکاربرد برای شکستن قولنج کمر این است که از یک نفر بخواهید از جلو محکم شما را بغل کند. برای آن که مفاصل آزادسازی شوند لازم است نیروی بیشتری وارد شود بنابراین بهتر است کسی این کار می‌کند، قدبلندتر و قوی‌تر از شما باشد. البته مواظب باشید چرا که فشار زیاد می‌تواند موجب شکستن قفسه سینه شود.

  • رو به روی شخص دیگری با قد و هیکل هم‌اندازه یا بزرگتر خود بایستید.
  • شما دستان خود را کاملا ریلکس کنار بدن خود قرار دهید و از شخص دیگر بخواهید بازوان خود را محک دور بدن شما و در نزدیکی جایی که می‌خواهید قولنجتان بشکند، حلقه کند.
  • یک نفس عمیق بکشید و از شخص بخواهید که دستان خود را محکم‌تر و به شیوه‌ای سریع و ناگهانی فشار دهد. این کار موجب صاف کردن ستون فقرات شده و احتمالا چند مفصل صدا خواهند داد.
  • این روش برای زنانی که سینه‌های بزرگ و حساس دارند شاید مناسب نباشد.

بلند کردن از پشت سر

یک روش راحت‌تر برای شکستن قولنج کمر، بغل کردن شخص از پشت سر است. در این حالت می‌توان ستون فقرات سینه‌ای (میانه کمر) را راحت‌تر صاف کردن. شخص دیگر باید در حدی این کار را با قدرت انجام دهد که شما را از روی زمین بلند کند. در این حالت، شخص به جای استفاده از دستان خود برای شکستن قولنج شما از نیروی گرانش و فشار قفسه سینه‌ی خود روی کمر شما استفاده می‌کند.

  • دستان خود را جلوی بدن خود بگیرید و بگذارید شخص دیگر از پشت سر شما را بغل کند و آرنج شما را بگیرد. شخص دیگر باید بلندقد تر از شما باشد.
  • نفس عمیق بکشید و بعد از بازدم کامل از شخص بخواهید که محکم شما را بغل کرده و از روی زمین بلند کند و در این حال به کمر شما فشار بیاورد و آن را صاف کند.
  • این روش برای هر دو نفر کمی خطرناک است چرا که می‌تواند به ستون فقرات و شانه‌ها آسیب بزند.

نگذارید شخص دیگری قولنج کمرتان را در حالت خوابیده روی زمین، بشکند

تکنیک دیگری نیز برای شکستن قولنج کمر وجود دارد اما تنها باید توسط فرد مجرب و آموزش دیده مانند متخصص طب فیزیکی انجام شود. پزشکان نباید بدون دیدن آموزش‌ها و دوره‌های لازم، این مانور را انجام دهند بنابراین اگر می‌خواهید قولنج کمر خود را به این شیوه بشکنید باید حتما به متخصص آموزش دیده در این زمینه مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
Rate this post