علائم، علت صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان و درمان با طب فیزیکی

کف پا ساختاری بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. هر کف پا دارای 26 استخوان است که توسط 33 مفصل و حدود 100 عضله، تاندون و رباط به یکدیگر متصل شده‌اند. نحوه‌ی به هم پیچیدن و تراز شدن این ساختارها، قوس کف پا را ایجاد می‌کند. به هنگام راه رفتن، فشار ناشی از جاذبه، وزن بدن بر روی هر کف پا را 3 تا 4 برابر می‌کند. با گذر زمان، عدم تعادل عضلات ممکن است باعث بروز بدشکلی در قوس طبیعی کف پا شود. قوس متاتارسال ممکن است در اثر وزن بیش از حد و یا ضربه خوردن پا بر روی سطوح صاف شود. کف پای صاف یک بدشکلی وضعیتی است که در آن قوس کف پا از بین رفته و کف پا کاملاً و یا تقریباً در تماس با سطح زمین قرار می‌گیرد. برخی از افراد (تقریباً 20 تا 30 درصد از کل جمعیت) کلاً در یک یا هر دو پای خود قوس پیدا نمی‌کنند.

در عارضه‌ی کف پای صاف، سمت داخلی مچ پا نسبت به لمس حساس بوده و فرد به هنگام حرکت کردن احساس درد شدید خواهد نمود، حتی به هنگام راه رفتن برای مسافت‌های کوتاه. عارضه‌ی کف پای صاف به بهترین شکل در مراحل ابتدایی درمان خواهد شد. در صورت درمان نشدن، حالت و شکل پا تغییر کرده و باعث بدشکلی کف پای صاف می‌شود. متخصصان ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله روش‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که با استفاده از طب فیزیکی می‌توان این عارضه و درد ناشی از آن را به‌راحتی از بین ببرد.

برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله می‌توانید با شماره تلفن 02188571079 تماس بگیرید.

طبقه بندی


عارضه‌ی کف پای صاف مادرزادی

برخی از افراد به هنگام تولد به این عارضه مبتلا بوده و یا در خطر بیشتری برای ابتلا به آن قرار دارند. این دسته از بیماری ممکن است موارد بدون علامتی را نیز داشته باشد مثل کف پای صاف انعطاف‌پذیر کودکان که شایع‌ترین نوع آن می‌باشد. انعطاف‌پذیر به مواردی گفته می‌شود که قوس کف پا وجود داشته ولی با اعمال فشار بر روی آن از بین رفته و کف پا صاف می‌شود. در همین دسته‌بندی می‌توان موارد شدیدتر ولی نادرتری از صافی کف پا را یافت. این موارد عبارت‌اند از تالوس عمودی، پیوستگی استخوان‌های تارسال و کالکانئال والگوس مادرزادی. تمامی این موارد کف پای صاف در اثر تحمل وزن و یا موارد دیگر بوده و علائمی را نشان خواهند داد.

کف پای صاف اکتسابی


این موارد با گذر زمان ایجاد می‌شوند. عوامل متعددی ممکن است به ایجاد این نوع از عارضه کمک کنند ازجمله نحوه‌ی خوابیدن کودک، داشتن بدشکلی‌های دیگر در بدن، پاره شدن تاندون‌ها یا رباط‌ها در کف پا، آسیب فیزیکی و غیره. شایع‌ترین مورد در بین این عوامل سفت بودن تاندون آشیل است که سبب قرار گرفتن پا به سمت پایین می‌شود. حتی مقدار کمی از این خم شدن کف پا به سمت پایین می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن یک طرف پا شده و در نتیجه سبب صافی کف پا شود.

علل


عواملی چون بیماری، آسیب یا سالخوردگی می‌توانند باعث آسیب به تاندون‌ها و صافی کف پا شوند؛ حتی در افرادی که دارای قوس کف پا هستند. با گذشت زمان، فرسایش باعث ضعیف شدن تاندون‌هایی می‌شود که در قسمت داخلی مچ پا از کف پا حمایت می‌کنند. این عارضه ممکن است در یک پا و یا هر دو پا ایجاد شود. در برخی از موارد، کف پای صاف دردناک ممکن است در کودکان ایجاد شود و دلیل آن پیوستگی استخوان‌های تارسال یا به هم چسبیدن استخوان‌های کف پا باشد.

ازجمله دیگر عواملی که می‌توانند باعث ایجاد کف پای صاف شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه‌ی فامیلی
  • قوس کف پای ضعیف
  • عارضه‌هایی مثل آرتروز و دیابت
  • آسیب فیزیکی
  • بیماری‌های عصبی و عضلانی مثل دیستروفی عضلانی، فلج مغزی و یا اسپینا بیفیدا
  • پاره شدن تاندون (تیبیالیس خلفی)
  • بارداری

علائم


برخی از موارد صافی کف پا شدید نیستند ولی درد ناشی از آن‌ها می‌تواند حرکت را محدود کرده و باعث ناراحتی شود. برخی از علائم ناشی از صافی کف پا عبارت‌اند از:

  • خستگی مفرط پا
  • احساس درد در پا مخصوصاً در قسمت پاشنه و قوس
  • تورم در بخش تحتانی و داخلی پا
  • مشکل در حرکات پا مثل ایستادن روی پنجه
  • پادرد و کمردرد
  • چرخیدن بیش از حد کف پا به سمت داخلی (این عارضه سبب فرسوده شدن سریع کفش‌ها شده و می‌تواند باعث ایجاد آسیب فیزیکی شود)

تشخیص


برای بررسی عملکرد کف پا، پزشک یک بررسی دقیق در جلو و عقب پا انجام داده و از شما می‌خواهد بر روی پنجه‌ی خود بایستید. همچنین ممکن است او الگوی فرسایش کفش شما را بررسی کند. ممکن است برای تشخیص عوامل، علائم و عارضه‌های دیگر لازم باشد تا از برخی روش‌های عکس‌برداری مثل اشعه‌ی ایکس، سی‌تی‌اسکن، اولتراسوند و اسکن MRI استفاده شود.

عوارض


صافی کف پا نحوه‌ی راه رفتن، ایستادن و دویدن فرد را تغییر می‌دهد. خطر بروز درد در لگن، کمر، زانوها و مچ پاها نیز در افراد مبتلا به صافی کف پا افزایش می‌یابد.

برای افرادی که به مشکلات پا مبتلا هستند، صافی کف پا می‌تواند این مشکلات را تشدید کرده و به پیشرفت آن‌ها کمک کند. اگر به صافی کف پا مبتلا هستید در معرض خطر موارد زیر نیز قرار دارید:

  • تاندونیت آشیل
  • آرتروز مچ پا
  • آرتروز کف پا
  • پینه‌ی پا
  • فاسئیت پلانتار
  • انگشت چکشی پا
  • درد جلوی ساق پا یا شین اسپلینت
  • تاندونیت خلفی درشت نی

درمان


کودکان مبتلا به صافی کف پا معمولاً درصورتی‌که مشکلی در رابطه با راه رفتن و درد وجود نداشته باشد، نیازی به درمان نخواهند داشت. قوس کف پا ممکن است با افزایش سن ایجاد شود. پزشک می‌تواند بسته به علت و علائم صافی کف پا، یک برنامه‌ی درمانی را برای شما طراحی کند. 5 راه رایج برای حل مشکلات ناشی از صافی کف پا وجود دارند:

استراحت و استفاده از یخ برای کاهش درد و تورم

این روش به شما اجازه می‌دهد تا هر دو پای خود را به‌طور هم‌زمان تحت درمان قرار دهید و تنها نیاز به یک سطح یا تشت، آب و یخ خواهد داشت. داخل تشت را با مقدار آب کافی پر کنید به‌طوری که روی هر دو پای شما را بگیرد. سپس یخ را به آن اضافه کنید و 20 دقیقه پاهای خود را داخل مخلوط آب و یخ قرار دهید. زمانی که احساس کردید پاهای شما بی حس شده‌اند آن‌ها را از آب خارج کنید.

دارودرمانی

برای مقابله با درد از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می‌شود.

مانند بروفن یا سلکوکسیب که موجب کاهش درد و التهاب می‌شوند استفاده شود.

فیزیوتراپی

تکنیک‌های درمان دستی (MTT)

تکنیک‌های درمان دستی شامل ماساژ بافت نرم، ماساژ عمقی اصطکاکی، کشش دستی و تحرک بخشی به مفصل بوده و توسط یک فیزیوتراپیست عملی می‌شوند تا تحرک پذیری و دامنه‌ی حرکتی کف پا و تاندون‌ها بازیابی شود.

بازپروری عصبی عضلانی (NMR)

بازپروری عصبی عضلانی با هدف بازیابی پایداری، تمرین دادن به اندام تحتانی و بهبود تکنیک‌های حرکتی و مکانیکی (برای مثال دویدن، پریدن، لگد زدن و قدم برداشتن) که به‌طور روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند انجام می‌شود.

روش‌های درمانی دیگر

ازجمله روش‌های درمانی دیگر می‌توان به اولتراسوند، تحریک الکتریکی، لیزر سرد و دیگر روش‌ها برای کاهش درد و التهاب در کف پا و تاندون‌های آن اشاره کرد.

مزایای ارتوتیک ها (کفی کفش) برای درد کف پای صاف

مشکلات ایجاد شده در اثر صافی کف پا، ایستادن و راه رفتن طولانی‌مدت را دردناک و ناراحت می‌کنند. کفی‌های طبی کفش می‌توانند با حمایت بهتر از قوس کف پا، این درد را کاهش دهند.

قوس کف پای شما با استفاده از کفی کفش به‌طور ناگهانی تشکیل نخواهد شد ولی استفاده از این کفی‌ها می‌تواند پیشرفت صافی کف پا را متوقف کرده و از چرخیدن غیرطبیعی پا به‌طرف داخل جلوگیری کند. اصطکاک بین کفش و کف پا نیز کاهش پیدا می‌کند که در نتیجه بروز راش‌های پوستی کمتر خواهد شد.

تمرینات

تمرینات تقویتی برای قوس کف پا می‌توانند برای کاهش مقداری از ناراحتی ناشی از صافی کف پا مؤثر باشند و حتی می‌توانند به‌طور طولانی‌مدت، وضعیت پای شما را بهبود بخشند.

کشش با حوله

این تمرین کششی با استفاده از حوله می‌تواند تاندون آشیل را کشیده و سفتی و التهاب در این تاندون‌ها را برطرف کند.

طریقه‌ی انجام این ورزش به‌صورت زیر است:

  • با نشستن بر روی زمین و حلقه کردن یک حوله و انداختن آن در کف پای خود شروع کنید.
  • تنه و زانوهای خود را ثابت نگه‌داشته و حوله را مستقیم به‌طرف بدن خود بکشید تا جایی که احساس کنید تاندون آشیل کشیده شده است.
  • این حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ کرده و دوباره این حرکت را تکرار کنید.
  • این حرکت را 10 بار در روز تکرار کنید.

بالا بردن پاشنه روی راه‌پله

برای انجام این حرکت لازم است تا:

  • به‌سادگی بر روی یک پله بایستید به‌طوری که پنجه و سینه‌ی پای شما روی پله قرار گیرند.
  • به‌آرامی پاشنه‌ی پای خود را به‌طرف بالا ببرید.
  • این حالت را به مدت چند ثانیه نگه‌داشته و سپس به حالت اولیه بازگردید. باید مقاومت کنید و مانع از پایین رفتن پاشنه‌ی پا از خط پله شوید تا این تمرین مؤثر واقع شود
  • در ابتدا هر مرتبه 10 بار این حرکت را تکرار کنید و هدف خود را 3 مرتبه‌ی 10 تایی در روز بدون احساس درد قرار دهید.

تمرین کششی فاسئیت پلانتار

برای انجام این حرکت کششی باید:

  • پای خود را روی یک دیوار قرار داده و کف و پاشنه‌ی پا را تا حد امکان صاف نگه دارید تا انگشتان پا بتوانند کشیده شوند. همچنین می‌توانید یک توپ تنیس را جلوی پای خود قرار دهید تا بیشتر احساس راحتی کنید.
  • وضعیت کشش را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید.
  • هدف خود را از انجام این تمرین، انجام 3 تا 4 مرتبه‌ی 10 تایی در روز قرار دهید.

خزیدن با انگشتان پا

برای انجام این حرکت لازم است تا:

  • در ابتدا صاف بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • انگشتان پا را به یکدیگر بفشارید به‌مانند اینکه قصد برداشتن چیزی از روی زمین را دارید.
  • همینطور که انگشتان خود را جمع می‌کنید، سعی کنید با استفاده از آن‌ها کف پای خود را روی زمین به‌طرف جلو بکشید به‌مانند اینکه پای شما در حال خزیدن است.

 

به این پست امتیاز دهید.
Rate this post