علت، علائم ودرمان قطعی خار پاشنه پا با طب فیزیکی

خارپاشنه به رشد استخوان از قسمت پاشنه پا به سمت خارج گفته می‌شود. هنگامی‌که پا در معرض فشار دائمی قرار می‌گیرد، توده‌های کلسیم در قسمت پایین استخوان پاشنه تشکیل می‌شود. به طور کلی، خارپاشنه تاثیری بر زندگی روزمره فرد ندارد. اما آسیب‌های مکرر می‌تواند منجر به قرار گرفتن این توده‌ها روی یکدیگر شود و خارپاشنه را به وجود بیاورد. خارپاشنه در قسمت پایینی پاشنه قرار دارد و معمولا با گذر زمان نشان‌دهنده واکنش به آونگ کف پا است. خارپاشنه، در کودکان می‌تواند به اسپوندیلیت آنکیلوزانت مرتبط باشد. خارپاشنه گاهی در قسمت اتصال تاندون آشیل و در بخش عقبی پاشنه تشکیل می‌شود.

درد پاشنه پا ناشی از خار پاشنه  می‌تواند در فعالیت‌هایی مانند ایستادن، دویدن، یا راه‌رفتن، اختلال ایجاد کند. اگر از درد پاشنه پا یا خارپاشنه رنج می‌برید، دیگر لازم نیست درد را تحمل کنید زیرا متخصصان ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگری می‌تواند مشکل شما را حل کنند. ما در کلینیک تخصصی خود از بروزترین دستگاه‌ها مانند شاک ویو تراپی (دارای تاییدیه FDA) برای درمان خار پاشنه بهره می‌بریم. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله می‌توانید با شماره 02188571079 تماس بگیرید.

علل خارپاشنه


معمولا خارپاشنه در پی فشار بر عضلات و رباط‌های پا، کشیدگی آونگ کف پا و پارگی مکرر پوشش محافظ استخوان پاشنه ایجاد می‌شود. افرادی که در قسمت صاف پا یا قسمت قوس‌دار آن مشکل دارند، بیشتر مستعد ابتلا به خارپاشنه هستند. معمولا ورزشکارانی که فعالیت بدنی آنها شامل دویدن و پرش است بیشتر دچار خارپاشنه می‌شوند. پوشیدن کفش‌های نامناسب که سطح آنها سفت و صاف است فشار زیادی را بر آونگ کف پا وارد می‌کند که منجر به تشکیل خارپاشنه می‌شود. افرادی که به خاطر شغل خود مجبور هستند ساعات طولانی سر پا بایستند مستعد خارپاشنه هستند. چاقی نیز در به وجود آمدن خارپاشنه موثر است.

علائم خارپاشنه


معمولا خارپاشنه هیچ‌گونه علامتی ندارد. اما خارپاشنه می‌تواند در هنگام راه رفتن، آهسته دویدن، یا دویدن (اگر نقطه تشکیل خار ملتهب شده باشد) با دردهای متناوب یا مزمن همراه باشد. در حقیقت، علت اصلی درد، خود خارپاشنه نیست بلکه مربوط به آسیب بافت نرم پاشنه است. اکثر افراد درد ناشی از خارپاشنه را به صورت فرو رفتن چاقو در قسمت پاشنه خود توصیف می‌کنند که این درد، صبح هنگام برخاستن از رختخواب احساس می‌شود اما بعدا از شدت آن کاسته می‌شود. آنها ادعا می‌کنند اگر پس از نشستن به مدت طولانی، از جای خود بلند شوند درد دوباره بروز می‌کند.

عوامل پرخطر


عوامل پرخطر برای تشکیل خارپاشنه عبارتند از:

  • شیوه اشتباه راه رفتن که فشار زیادی را بر استخوان پاشنه، ربات‌ها و اعصاب نزدیک پاشنه وارد می‌کند.
  • دودن و راه‌رفتن، به‌ویژه روی سطوح سفت
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب، به‌ویژه کفش‌هایی که کفی مناسبی ندارند.
  • افزایش وزن و چاقی

عوامل دیگری که با تشکیل خارپاشنه مرتبط هستند عبارتند از:

  • افزایش سن باعث کاهش انعطاف‌پذیری آونگ کف پا و نازک شدن لایه محافظ چربی پا می‌شود.
  • دیابت
  • سرپا ایستادن به مدت طولانی
  • آسیب‌دیدگی‌های مکرر ناشی از فعالیت جسمانی
  • صاف بودن کف پا یا زیاد بودن قوس آن

تشخیص خارپاشنه


تشخیص خارپاشنه براساس پیشینه پزشکی بیمار و نتایج حاصل از معاینه پاشنه با قرار دارد. معمولاً تشخیص پزشک مبنی بر وجود خارپاشنه توسط اشعه‌ایکس تایید می‌شود، اما از سایر روش‌های تشخیصی نیز استفاده می‌شود. تصاویر رادیولوژی نیز می‌تواند تشکیل خارپاشنه با تجمع کلسیم را در محل اتصال تاندون آشیل یا محل آونگ کف پا نشان دهد. به‌ندرت از ام‌آر‌ای برای تشخیص خارپاشنه استفاده می‌شود.

درمان خارپاشنه


گاهی درد ناشی از خارپاشنه و آونگ کف پا به استراحت جواب نمی‌دهد. معمولا پس از بیدار شدن از خواب، به علت کشیدگی ناگهانی آونگ کف پا، درد بیشتری را احساس می‌کنید. هرچه بیشتر راه بروید از میزان درد کاسته می‌شود. اما پس از استراحت طولانی یا پیاده‌روی شدید، درد مجددا احساس می‌شود.

گرما‌درمانی

می‌توان از سرما‌درمانی برای کاهش درد و تسکین التهاب استفاده کرد. گرما‌درمانی نیز باعث شل شدن عضلات کشیده‌ شده، افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به نقاط دردناک می‌شود. حرارت‌درمانی نیز می‌تواند به تسکین درد ناشی از خارپاشنه در هنگام انجام تمرینات ورزشی کمک کند.

داروها

برای تسکین درد خارپاشنه می‌توان از این داروها استفاده کرد:

  • داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب
  • تزریق کورتیزون
  • سم بوتولونیوم

بستن و باندپیچی پا

در برخی موارد، برای تسکین موقت درد می‌توان اقدام به بستن و باندپیچی پا کرد.

کفی مخصوص

این کفی باید باعث کاهش فشار ناشی از خار ایجادشده، کاهش التهاب، جذب فشارهای ناگهانی، توزیع آنها به کل پا شوند و از میزان فشار بر پاشنه بکاهند.

آتل شبانه

تلفیقی از آتل در کنار یک روش مفید است که به مدت هشت هفته قوزک پا را به سمت بالا می‌کشد؛ استفاده از آتل و یک روش کارامد می‌تواند به‌طور قابل توجهی درد پاشنه پا را در کوتاه‌مدت تسکین دهد؛ البته بستن آتل تاثیر چندانی در پیشگیری از بازگشت درد و خارپاشنه پس از یک یا دو سال ندارد.

شاک ویو درمانی

این روش درمان که دارای تاییدیه از FDA می‌باشد، با یک پراب در دست که رو و اطراف پاشنه پا حرکت می‌کند، انجام می‌شود. پراب موج‌های اکوستیک با انرژی بالایی می‌فرستد که به داخل پا نفوذ می‌کنند. این امواج صوتی بافت را به بازسازی، افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده و شکسته شدن بافت زخمی تحریک می‌کنند. این کار فرایند بهبود خار پاشنه را سرعت می‌بخشد.

رادیوتراپی با دوز پایین

استفاده از این روش می‌تواند تا حد قابل توجهی درد ناشی از خارپاشنه را تسکین دهد. این روش می‌تواند حداقل تا دو سال درد را تسکین دهد. با این حال هنوز تصمیم قطعی در مورد بهترین و کارآمدترین دوز رادیوتراپی( 1.0 Gy یا 0.5 Gy) وجود ندارد.

کرایوالتراسوند

کرایوالتراسوند و کرایوتراپی برای درمان خارپاشنه و آونگ کف پا سودمند هستند. البته به نظر می‌رسد کرایوالتراسوند، نتایج بهتری را ارائه می‌کند.

ورزش کردن

برخی از تمرینات کششی می‌تواند خارپاشنه را درمان کنند که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

تمرین شماره 1

عضلات ساق پا و آرنگ کف پای خود را بکشید: انگشتان خود را به‌گونه‌ای روی یک پله یا میز قرار دهید که پاشنه شما به سمت پایین آویزان باشد. پاشنه خود را تا حدی به سمت پایین بکشید که احساس کنید عضلات ساق پا کشیده می‌شوند. چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس در حالت عادی قرار بگیرید. باید چند بار این تمرین را انجام دهید.

تمرین شماره ۲

روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید، سپس آرنگ کف پا و عضله ساق پای خود را بکشید. پارچه‌ای را در اطراف انگشتان خود قرار دهید و آنها را به سمت خود کشید.

تمرین شماره 3

روی یک صندلی بنشینید، پای راست خود را روی پای چپ قرار دهید و آونگ کف پا را بکشید. سپس انگشتان پای راست خود را با دست چپ بگیرید و آنها را به سمت خود بکشید.

تمرین شماره 4

دست‌های خود را به دیوار بچسبانید و با خم شدن به سمت دیوار، شروع به کشیدن عضلات ساق پا نمایید. یکی از پاهایتان را به عقب ببرید و بکشید و پای دیگر را جلوتر قرار دهید و خم کنید. سپس تاحدی به سمت جلو خم شوید که احساس کنید پای عقبی کاملا کشیده‌شده است.

تمرین شماره ۵

دست‌های خود را به یک دیوار بچسبانید و پاهایتان را به پشت سر هم قرار دهید. سپس به آرامی و در حالی که پاهایتان را خم کرده‌اید بنشینید. در این حالت کشش عمیقی را در عضلات پشت پا، که اصطلاحا عضلات نعلی نام دارند را احساس خواهید کرد.

پیشگیری از تشکیل خارپاشنه


می‌توانید با پوشیدن کفش‌های مناسب، کفش‌هایی که ضربه‌های ناگهانی را جذب می‌کنند، استفاده از محافظ پاشنه، انتخاب کفش مناسب برای هر فعالیت جسمانی با گرم کردن بدن و انجام تمرینات کششی قبل از هر فعالیت ورزشی، و آرام راه‌رفتن در هنگام انجام فعالیت‌های جسمانی؛ از تشکیل خارپاشنه جلوگیری کنید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تخت خودداری کنید. اگر دچار اضافه وزن هستید، کاهش وزن می‌تواند از تشکیل خارپاشنه جلوگیری کند.

به این پست امتیاز دهید.
Rate this post