فیزیوتراپی مچ پا:تقویت عضلات و بهبود درد بعد از شکستگی

شکستگی مچ پا به این معنی است که یک یا چند استخوان که مفصل مچ پا را تشکیل می‌دهند شکسته می‌شوند. شکستگی مچ پا درجات مختلفی دارد. گاهی شکستگی ساده در یک استخوان اتفاق می‌افتد و پیاده‌روی شما را متوقف نمی‌کند اما گاهی چندین شکستگی رخ می‌دهد که باعث دررفتگی مچ پا می‌شود و نیاز دارید برای چند ماه وزنتان را روی پا قرار ندهید. درواقع هرچه تعداد استخوان‌های بیشتری شکسته باشند مچ پا بی‌ثبات‌تر می‌شود.  ممکن است رباط‌ها نیز آسیب‌دیده باشند. رباط مچ پا روی استخوان‌های مچ پا و مفصل قرار دارد.
فیزیوتراپی بعد از شکستگی مچ پا می‌تواند به بهبود درد و تقویت عضلات کمک کند.

درمان شکستگی استخوان احتمالاً به دوره بهبودی طولانی‌مدت نیاز دارد و فعالیت‌های روزانه و ورزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استفاده از طب فیزیکی مناسب مانند شاک ویو تراپی، درمان مغناطیسی، ماساژ و همچنین تمرین و پشتیبانی صحیح می‌تواند به شما کمک کند تا سریعاً بهبود یابید و عملکرد طبیعی و محدوده حرکت را بازیابید. متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر با استفاده ماساژ تراپی، شوک ویو، مگنت تراپی و طب سوزنی به‌سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود شکستگی مچ پا کمک می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله می‌توانید با شماره 02188571079 تماس بگیرید.

ساختار مچ پا


سه استخوان مفصل مچ پا را تشکیل می‌دهند:

  • استخوان درشت‌نی
  • نازک‌نی- استخوان کوچک‌تر در قسمت پایین پا
  • تالوس - استخوان کوچکی است که بین استخوان پاشنه و استخوان درشت‌نی(تیبیا) و نازک‌نی(فیبولا)

استخوان درشت‌نی و نازک‌نی دارای قسمت‌های خاصی هستند که مچ پا را تشکیل می‌دهند:

  • قسمت میانی مفصل مچ پا - داخل قسمت تیبیا
  • قسمت پشتی مفصل مچ پا- قسمت پشتی تیبیا
  • قسمت جانبی مفصل مچ پا - انتهای فیبولا

پزشکان با توجه به مساحت استخوان شکسته، شکستگی مچ پا را طبقه‌بندی می‌کنند. به‌عنوان مثال شکستگی در انتهای فیبولا، شکستگی لگن جانبی است یا اگر تیبیا و فیبولا شکسته شود، آن را شکستگی بیولوژیکی لنفاوی می‌نامند.

دو مفصل در شکستگی مچ پا دخالت دارند:

  • مفصل مچ پا - جایی که تیبیا، فیبولا و تالوس به هم می‌رسند.
  • مفصل سیندسموسیس- مفصل بین تیبیا و فیبولا که توسط رباط‌ها به هم وصل شده‌اند.

رباط‌های چندگانه به ثبات مفصل مچ پا کمک می‌کنند.

نوع شکستگی‌های مچ


شکستگی قسمت جانبی مفصل مچ پا

شکستگی قسمت جانبی مفصل مچ پا شكستگی استخوان نازک‌نی است. درجات مختلفی از شکستگی فیبول وجود دارد. سطح شکستگی چگونگی درمان را مشخص می‌کند.

شکستگی قسمت میانی مفصل مچ پا

شکستگی قسمت میانی مفصل مچ پا، در داخل پا است. شکستگی‌ها می‌توانند در سطوح مختلف قسمت میانی مفصل اتفاق بیفتند.این نوع  شکستگی‌ها اغلب با شکستگی فیبول، شکستگی پشت بزرگ نی یا آسیب به رباط‌های مچ پا رخ می‌دهد.

شکستگی قسمت خلفی مفصل مچ پا

شکستگی قسمت خلفی، شکستگی پشت تاندون در سطح مفصل مچ پا است. در اغلب موارد شکستگی خلفی، قسمت جانبی مفصل مچ پا نیز شکسته می‌شود. این اتفاق به این دلیل است که پیوندهای رباط با قسمت خلفی اشتراک دارند. همچنین ممکن است شکستگی مفصل میانی نیز ایجاد شود.

شکستگی دوگانه مفصل مچ پا

این بدان معنی است که دو قسمت از سه قسمت یا مچ پا شکسته است. در اغلب موارد شکستگی دوگانه، قسمت جانبی و میانی مفصل پاشکسته‌اند و مچ پا پایدار نیست.

شکستگی سه‌گانه مفصل مچ پا

شکستگی‌های سه‌گانه به این معنی است که تمام سه قسمت میانی، پشتی و جانبی مچ پا شکسته می‌شوند. این‌ها آسیب‌های ناپایدار هستند و می‌توانند با دررفتگی همراه شوند.

آسیب‌های مفصل سیندسموسیس

مفصل سیندسموسیس بین تیبیا و فیبول واقع‌شده است و توسط لیگامان ها به هم متصل می‌شود. آسیب مفصل سیندسموسیس ممکن است فقط رباط‌ها را تحت تأثیر قرار دهد که به‌عنوان پیچ‌خوردگی مچ پا نیز شناخته می‌شود. بسته به اینکه مچ پا چقدر ناپایدار است، این آسیب‌ها بدون جراحی ممکن است درمان شوند. بااین‌حال بهبودی این نوع پیچ‌خوردگی مچ بیشتر از پیچ‌خوردگی معمولی طول می‌کشد.

علت شکستگی مچ


علل شکستگی عبارتند از:

  • پیچش مچ پا
  • چرخش مچ پا
  • سقوط
  • فشار در اثر تصادف

علائم شکستگی مچ


ازآنجایی‌که علائم کشش شدید مچ پا ممکن است همانند شکستگی مچ پا باشد، هر آسیب مچ پا باید توسط یک پزشک معاینه شود. نشانه‌های رایج شکستگی مچ پا عبارتند از:

  • درد شدید
  • ورم
  • کبودی
  • حساسیت به لمس
  • نمی‌توانید وزن را روی پای مصدوم قرار دهید
  • بدفرمی به‌ویژه اگر مفصل مچ پا نیز دررفته باشد

معاینات پزشکی


سابقه پزشکی و معاینات فیزیکی

پس از صحبت در مورد سابقه پزشکی، علائم و نحوه آسیب‌دیدگی، پزشک به معاینه دقیق مچ پا، پا و ساق پا می‌پردازد.

آزمایش تصويربرداری

اگر پزشک شما مشکوک به شکستگی مچ پا باشد، آزمایش‌های اضافی را برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد آسیب تجویز می‌کند.

  • اشعه ایکس.
  • تست استرس.
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام آر آی

درمان غیر جراحی شکستگی مچ 


درمان شکستگی‌های مچ پا بستگی به نوع و شدت آسیب دارد. در ابتدا جراح پا و مچ پا از بیمار می‌خواهد تا درمان‌های زیر را انجام دهد:

استراحت و سرد کردن

ساق پا آسیب‌دیده را استراحت دهید. پیاده‌روی ممکن است موجب آسیب بیشتر شود. یک بسته یخ روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. بهتر است یخ را در حوله‌ای بپیچید تا یخ مستقیماً روی پوست قرار نگیرد. از یخ برای 20 دقیقه استفاده کنید و سپس حداقل 40 دقیقه قبل از استفاده مجدد صبر کنید.

کنترل درد

درد بعد از آسیب یا جراحی بخشی طبیعی از روند بهبود است. پزشک و پرستاران تلاش می‌کنند تا به کاهش درد کمک کنند که باعث بهبود سریع‌تر  می‌شود.

داروها اغلب برای تسکین درد در کوتاه‌مدت پس از جراحی یا آسیب تجویز می‌شوند. بسیاری از انواع داروها ازجمله مسکن‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و بی‌حس‌کننده های موضعی برای کمک به تسکین درد در دسترس هستند. پزشک شما ممکن است ترکیبی از این داروها را برای بهبود درد تجویز کند.

پشتیبانی

انواع مختلفی از ابزار حمایتی، بسته به نوع آسیب، روی مچ پای آسیب‌دیده قرار می‌گیرد. در بیشتر شکستگی‌های مچ پا، در ابتدا از مچ‌بند طبی استفاده می‌شود تا از مچ پا محافظت کند و تورم رفع شود. پس‌ازآن از گچ یا بریس استفاده می‌شود. حتی اگر شکستگی درمان شود پزشک از شما می‌خواهد تا برای چندین ماه هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی مچ‌بند بپوشید.

تحمل وزن

نوع شکستگی خاص شما تعیین می‌کند که چه زمانی می‌توانید وزن خود را روی مچ پا قرار دهید. پزشک زمانی به شما اجازه می‌دهد وزن خود را روی مچ پا بگذارید که احساس کند آسیب شما به‌اندازه کافی درمان شده است. پس تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است نباید وزن خود را روی مچ پا قرار دهید. اگر خیلی زود وزن خود را روی مچ دست آسیب‌دیده قرار دهید، قسمت‌های شکسته ممکن است حرکت کنند یا جراحی شما ممکن است شکست بخورد و مجبور شوید همه‌چیز را از اول شروع کنید.

شاک ویوتراپی

در حال حاضر شاک ویوتراپی جایگزینی مناسب برای درمان بسیاری از بیماری‌های استخوانی و بافت نرم در پا و مچ پا است. شاک ویو از طریق واردکردن ضربه‌های محرک به ناحیه دردناک انجام می‌شود. در مطالعات انجام‌شده نشان داده‌شده است که مقدار فیبرهای عصبی که موجب تحریک درد می‌شوند، کاهش می‌یابد و موجب کاهش درد می‌شود. شاک ویو تراپی همچنین می‌تواند منجر به افزایش روند بهبودی بافت و موجب ایجاد عروق خونی جدید شود.

آیا ماساژ درمانی برای شکستگی مچ پا مناسب است؟

ماساژ درمانی برای درمان انواع مشکلات، ازجمله آسیب‌های فیزیکی، عدم تعادل اسکلتی عضلانی و درد مزمن مؤثر است. ماساژ درمانی با بهبود گردش خون، کاهش تنش عضلانی و افزایش تحرک مواد مغذی به بافت‌ها از روند بهبودی حمایت می‌کند. بافت‌های آسیب‌دیده، وقتی تحرک لازم برای بازگرداندن عملکرد را داشته باشند، راحت‌تر بهبود می‌یابند. انواع مختلفی از شکستگی‌های استخوان وجود دارد که می‌توانند از طریق ماساژ پشتیبانی شوند.

مگنت تراپی

مگنت تراپی یکی از معدود درمان‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پزشکی است. این درمان شامل درمان‌هایی است که از میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بالا و پایین برای درمان استفاده می‌کنند. میدان‌های مغناطیسی از سطح پوست عبور می‌کنند و به استخوان نفوذ می‌کنند. اثر پیزوالکتریک جریان‌های میکرو در بافت بدن ایجاد می‌کند و درنتیجه باعث بازسازی بافت استخوانی می‌شود. امروزه اثر درمانی مگنت تراپی بر روی شکستگی استخوان به اثبات رسیده است.

سایر درمان‌های طبی

و درمان‌های طبی دیگر عبارتند از:

  • در شکستگی‌های استخوان از طب سوزنی در نقاط آسیب یا مسیرهای مربوط به آن استفاده می‌شود تا به کاهش تورم و التهاب کمک کند.
  • فرم غیرحرارتی از حرارت درمانی امواج کوتاه در حال حاضر در درمان درد، زخم و عصب استفاده می‌شود.
  • لیزر درمانی با درجه پایین روش بیوفیزیک مداخله درروند ترمیم شکستگی است که از طریق چندین مکانیسم باعث بهبود شکستگی‌ها و افزایش تشکیل کالوس می‌شود.

تمرینات کششی مچ پا

محدوده حرکتی مچ پا خود را تست کنید

بنشینید و پاهایتان را در جلوی بدن بکشید. بدون حرکت دادن ساق پاها، پا را تا جای ممکن به عقب به سمت بدن خود بکشید. 10 ثانیه نگه‌دارید سپس انگشتان پا را از بدن خود دور کنید. 10 ثانیه دیگر نگه‌دارید. بعد انگشتان پا را خلاف جهت بدن بکشید و 10 ثانیه نگه دارید. سپس، انگشتانتان را به سمت خارج و داخل پا بکشید و هر بار 10 ثانیه نگه دارید. درنهایت، قوزک‌ها را 10 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 10 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

پلانتار فلکشن

این کشش شبیه به گرم کردن است اما کشش هدفمندتری است. روی صندلی بنشینید و پاهای خود را مستقیماً در مقابل خود بگذارید، به‌طوری که آن‌ها عمود باشند. فدر حالی که ساق پا صاف است. پا را تا جای ممکن به سمت بدن کشش دهید. سعی کنید پای خود را تا جایی کشش دهید که انگشتان پا و پاشنه در یک خط مستقیم قرار گیرند. پنج ثانیه نگه دارید استراحت کنید و سپس انگشتان پا را تا جای ممکن از بدن دور کنید. حرکت را 15 بار تکرار کنید و سپس هم‌زمان هر دو پا را حرکت دهید. شما همچنین می‌توانید این تمرین را در حالت درازکش انجام دهید.

درسی فلکشن

روی صندلی بنشینید و پای راست خود را بکشید. حوله‌ی بزرگی را دور پا حلقه کنید. انتهای حوله را به سمت خود بکشید. انگشتان پا خود را تا جایی که می‌توانید و فشار ناراحت‌کننده‌ای ندارد به سمت خود  بکشید. کشش را برای 10 ثانیه نگه دارید و 3 بار با هر پا تکرار کنید.

به این پست امتیاز دهید.
Rate this post