تاثیر ماساژدرمانی در درمان کمر درد،دیسک کمر،آرتروز کمر و سیاتیک

درد کمر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. این درد ممکن است به صورت درد ملایم و مبهمی در کل کمر یا دردی تیز و تیر کشنده باشد که کارها و زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نحوه‌ی راه رفتن، نشستن و حتی خوابیدن فرد می‌تواند موجب تنش و گرفتگی در این ناحیه شود. درد کمر که کمتر از 6 هفته ادامه داشته است، به عنوان درد حاد کمر شناخته می‌شود و ممکن است بدون مداخلات درمانی به‌خودی‌خود خوب شود. اما درد مزمن کمر که برای مثال از آرتروز یا سیاتیک ناشی می‌شود، بیشتر از 6 ماه طول می‌کشد  معمولا به درمان نیاز دارد. روش‌های ماساژ مختلفی برای رفع درد کمر وجود دارد. برای داشتن تجربه‌ی ماساژ بسیار خوب بهتر است با تکنیک‌ها و روش‌های مختلف آن آشنا شوید و در مورد آن اطلاع پیدا کنید.

هدف اصلی از ماساژ عمقی بافتها، کاهش درد و ناراحتی و کمک به بدن در بهبودی و ترمیم بافتها است. ماساژ نه‌تنها موجب ریلکس شدن شما می‌شود بلکه طول عضلات و تاندون‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه گرفتگی و تنش ناشی از نشستن و ایستادن یا بلند کردن اجسام به شیوه‌ی غلط، برطرف می‌شود. ماساژدرمانی برای بیماران مبتلا به کمر درد مزایای بسیاری دارد.

متخصصین ما در  مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر  دکتر محمدرضا برزگر با استفاده مدرن‌ترین متدهای ماساژدرمانی و یومی‌هو تراپی شما را در درمان کمر درد ناشی از آرتروز و سیاتیک یاری می‌نمایند.

برای اطلاعات بیشتر و02188571079 تماس بگیرید.همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام Lalehphysio@ مراجعه کنید.

مزایای ماساژ برای درمان آرتروز، سیاتیک و دیسک کمر


تاثیر ماساژ بر دردهای مزمن کمر امری اثبات‌شده است. ماساژ مخصوص درد کمر، تکنیکی است که موجب شل شدن عضلات با اعمال فشار می‌شود. این ناحیه در جهتی مالش داده می‌شود که جریان خون به سمت قلب حرکت می‌کند. ماساژ همچنین موجب کشیده شدن تاندون‌ها و عضلات کمر می‌شود. در حین انجام ماساژ ممکن است از روغن مخصوص استفاده شود که اصطکاک دست را کمتر کند اما برخی از روغنهای مخصوص دیگری نیز استفاده می‌کنند که بوی آن تاثیرات درمانی دارد. عطرهایی مانند اسطوخدوس موجب آرامش می‌شود.

بهبود جریان خون

ماساژ می‌تواند گردش خون را بهبود دهد و این یکی از دلایلی است که به خاطر آن ماساژ موجب تسریع روند بهبودی و رفع درد می‌شود. ماساژ عضلات را ریلکس می‌کند و موجب می‌شود دامنه حرکتی آنان افزایش پیدا کند.ریلکس شدن عضلات نیز از بروز سایر مشکلات کمر مانند درد بدشکلی ستون فقرات و بی‌خوابی جلوگیری می‌کند ماساژ کمر موجب افزایش سطح اندورفین می‌شود. این هورمون میزان درد را کاهش می‌دهد و ایجاد حس شادی می‌کند.

بهبود کیفیت خواب

ماساژ کمر عضلات بزرگ را ریلکس می‌کند و تنش‌ها و گرفتگی‌های عضلانی که باعث درد و مشکلات خواب می‌شوند را برطرف می‌کند. بنابراین شما می‌توانید خواب کافی را در شبانه‌روز داشته باشید و در نیمه‌شب از خواب بیدار نشوید و به دنبال آن روزی پرانرژی و کارآمد داشته باشید.

کمک به بارداری و زایمان

ماساژ کمر میتواند درد کمر در دوران بارداری  و بعد از زایمان را کاهش دهد. انجام ماساژ موجب می‌شود که عمل زایمان با راحتی بیشتری انجام شود و در نتیجه برای زایمان، زمان کمتری در بیمارستان سپری شود.

داشتن حس خوب

یکی از بهترین مزایای ماساژ کمر این است که حس خوبی به شما می‌دهد. گاهی اوقات شما نیاز دارید که کمی وقت برای ریلکس کردن بدن خود بگذارید و در این زمان تنها از حس خوب لمس دستان ماساژور لذت ببرید.

انواع ماساژ‌های مناسب برای کمر درد ناشی از گرفتگی و خشکی کمر


انواع مختلفی از ماساژ هستند که به کاهش درد کمر کمک می‌کنند:

  • ماساژ سوئدی: این ماساژ بهترین روش برای ریلکس شدن عضلات کمر، کاهش استرس و بهترین گزینه برای اولین جلسه‌ی ماساژ است. ماساژ برای گرم کردن عضلات و آزادسازی سموم و تنش عضلانی طراحی شده است. فشارهای دست ماساژور در این روش طولانی‌تر و آرام‌تر هستند.
  • ماساژ بافتهای عمقی این روش برای کمردردهای مزمن، کشیدگی مکرر رباطهای ستون فقرات و مشکلات مربوط به نحوه قرارگیری بدن بسیار مفید است. ماساژ عمقی کمر شامل تکنیک‌های مختلفی می‌شود که از آنها برای وارد کردن فشار بیشتر به بافتها استفاده می‌شود. در بسیاری موارد ماساژور برای اعمال فشار بیشتر از آرنج یا ساعد خود استفاده می‌کند.
  • ماساژ بارداری: این ماساژ موجب کاهش تورم، رفع درد و کاهش فشارها و تنش‌های فیزیکی و روانی در بارداری می‌شود. در این روش از متدهای خاصی برای کمک به حفاظت از جنین، کاهش تورم بدن و بهبود درد کمر استفاده می‌شود. این ماساژ به راحتی مادر در حین بارداری و پس از زایمان کمک زیادی می‌کند.
  • ماساژ یومی‌هو تراپی: این یک روش ماساژ بافت عمقی است که بر این نظریه استوار است که ایجاد تعادل و تقارن در بدن موجب جریان متعادل انرژی در بدن می‌شود و این موضوع نیز موجب افزایش سلامت عمومی می‌شود. ماساژ یومی‌هو علاوه بر درد کمر برای بسیاری دیگر از مشکلات فیزیکی بدن مورد استفاده قرار میگیرد.

ماساژدرمانی کدامیک از بیماری‌های مربوط به ناحیه کمر را برطرف می‌کند؟


قبل از انجام ماساژ


قبل از شروع ماساژ می‌توانید اقداماتی برای آماده‌سازی عضلات خود انجام دهید تا ماساژ برای شما موثر و لذت‌بخش‌تر باشد.

  • ریلکس شوید: میتوانید یک دوش آب گرم بگیرید تا عضلات شما شل شوند. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و به جایی که دوست دارید و از آن لذت می‌برید بروید.
  • به آرامی نواحی که باعث درد و ناراحتی شما می‌شوند کشش دهید. حرکات کششی مختلفی برای هر کدام از گروه‌های عضلانی وجود دارد. برای هر نقطه‌ای مانند شانه، گردن، پایین کمر یا هرجایی که احساس درد دارید ... حرکات کششی مخصوص وجود دارد.
  • نفس عمیق بکشید: قبل و در حین ماساژ همیشه بر روی نفس‌های عمیق و کنترل‌شده‌ی خود تمرکز کنید.

آیا ماساژ کمر دردناک است؟


در مواقع خاصی در حین ماساژ دادن کمر اغلب افراد کمی احساس درد و ناراحتی می‌کنند. بهتر است در حین گرفتن ماساژ با فرد ماساژور صحبت کنید و هر زمان دردی که بیش‌ازحد تحمل شماست حس کردید، موضوع را به او بگویید. معمولا بعد از ماساژ به طور موقتی احساس درد و خشکی در کمر دارید که یک یا دو روز طول می‌کشد و سپس بهبود پیدا می‌کند. ممکن است ماساژور به شما پیشنهاد دهد که بعد از ماساژ از کمپرس سرد استفاده کنید.

نحوه انجام ماساژ کمر


مرحله اول

برای کم کردن اصطکاک دست با پوست کمر، به دستان خود روغن یا لوسیون بزنید. همچنین می‌توانید مقداری روغن را به پوست کمر نیز بزنید تا پوست شخص را نرم کنید.

مرحله دوم

برای گرم کردن کمر در ابتدا فشارهای کوچک و ملایمی به کمر وارد کنید. به این کار اِفلوراژ گفته می‌شود. می‌توانید در این مرحله به آرامی روی کمر روغن بریزید و پوست کمر را لمس کنید. این مرحله باید حدود 5 دقیقه طول بکشد تا شخص به تماس دست شما عادت کند و برای انجام ماساژ محکم‌تر آماده شود.

مرحله سوم

دستان خود را به سمت بالا (به سمت قلب) فشار دهید چرا که خون در این جهت حرکت می‌کند. به تدریج حرکات دست خود را  که ملایم بود، سفت‌تر و محکم‌تر کنید. دست را از سمت استخوان دنبالچه به سمت کمر حرکت دهید. هنگامی که می‌خواهید دست خود را به پایین بازگردانید، دو دست خود را بسیار آرام از دو طرف پهلوی شخص به سمت پایین ببرید.

مرحله چهارم

بعد از گرم کردن کمر، حرکات دایره‌وار دست را آغاز کنید. با فشاری کم، کف دست و انگشتان خود را به کمر فشار دهید تا سموم داخل عضله آزادسازی شوند و گرفتگی‌های عضلانی برطرف شوند. این مرحله، پتریساژ نام دارد که می‌توانید تا 3 دقیقه به آن ادامه دهید و بعد از آن فشارهای محکم‌تری را وارد کنید.

مرحله پنجم

با دو انگشت شست خود بر روی قسمت بالای باسن فشار بیشتری وارد کنید. دو انگشت خود را در مرکز پایین‌ترین قسمت کمر قرار دهید و به صورت دایره‌وار آنها را به سمت بیرون حرکت دهید و دوباره به سمت مرکز بازگردانید.

مرحله ششم

انگشت شست خود را در مرکز پایین‌ترین قسمت کمر قرار دهید و سپس انگشتان دیگر خود را به سمت طرفین و پهلوها حرکت دهید. همچنان که انگشتان خود را روی قسمت میانی کمر حرکت می‌دهید، فشار نیز بیاورید. انگشتان خود را به آرامی از دو طرف پهلوها پایین ببرید  و حرکات دست رو به بالا را برای 5 تا 10 دقیقه ادامه دهید.
برای اتمام ماساژ و سرد کردن عضلات، مرحله‌ی افلوراژ را مجددا تکرار کنید.


به این پست امتیاز دهید.
Rate this post