تق تق زانو:درمان صدا دادن زانو ناشی از آرتروز

شنیدن گاه به گاه صدای ترکیدن، ضربه و تق تق در زمان خم کردن زانوها، لزوماً به این معنی نیست که شما مبتلا به آرتروز زانو هستید. دیگر مفاصل نیز ممکن است گاهی اوقات چنین صداهایی را ایجاد کنند. با این حال، شنیدن صداهایی این چنین در افرادی که آرتروز دارند، شایع و معمول می‌باشد.

درمان مشکل صدا دادن و تق‌تق زانو می‌تواند بنابر علل و آسیب‌های مختلفی که باعث بروز این مشکل می‌شوند انجام گیرد، طب فیزیکی روش‌های غیرجراحی مؤثر برای کاهش درد ناشی از صدا دادن زانو است.

چرخاندن و خم کردن زانو ممکن است با صدای تق تق زانو همراه باشد. صدا دادن در صورتی که بدون درد زانو یا ناپایداری آن باشد صرفاً به ترکیدن حباب‌های هوای داخل مفصل یا تاندون‌ها و رباط‌ها مربوط می‌شود و طبیعی تلقی می‌شود. اما در صورتی که این صدا با درد همراه باشد بیانگر مشکل جدی مانند آرتروز است . در صورت تکرار بیش از حد و بروز درد باید به پزشک مراجعه شود. طب فیزیکی روشی کارآمد برای درمان تق تق زانو ناشی از آرتروز است. متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر با استفاده از ماساژ، شوک ویو ، دیاترمی، لیزر و تحریک الکتریکی درد و صدای تق تق زانو ناشی از آرتروز را درمان می‎کنند. جهت رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله می‌توانید با شماره 02188571079 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی زانو


زانو، مانند یک لولای بزرگ عمل می‌کند. زانو، استخوان ران (فمور) را به درشت نی (تیبیا) متصل می‌کند. نازک نی، که استخوانی در پایین پا است نیز به این مفصل متصل می‌شود. استخوان کشکک زانو (پاتلا) استخوان کوچک و محدبی است که در جلوی زانو قرار داشته و از مفصل محافظت می‌کند.

دو لایی ضخیم از غضروف به نام مینیسک، بر تیبیا و فمور چنبره زده و اصطکاک این دو را در برخورد با هم کاهش می‌دهد. یک کپسول پر از مایع به نام سینوویوم، مفصل را محصور و روان می‌کند. چهار رباط- اتصالات سخت و انعطاف‌پذیر که در طول سطح ناهموار مفصل کشیده شده است- استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند.

صدای مفاصل از کجا می‌آید؟


با گذشت زمان، ممکن است گاز در ناحیه‌ی اطراف مفصل تشکیل شده و حباب‌های کوچکی را در مایع سینوویوم ایجاد کند. زمانی که زانوی خود را خم می‌کنید یا راه می‌روید، برخی از این حباب‌ها ترکیده و ممکن است صدای ترکیدن یا برخورد از رباط‌ها شنیده شود. این اتفاق طبیعی بوده و گاهاً برای هر کسی پیش می‌آید. از سوی دیگر آرتروز، به غضروف و استخوان آسیب می‌زند. زمانی که مفصل آسیب‌دیده‌ی زانو حرکت می‌کند ممکن است صدای شکستن و تق تق ایجاد شود. همچنین ممکن است که صدای مفاصل ناشی از یک جراحت باشد.

صدای مفاصل و آرتروز

این نوع آرتروز معمولاً افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری که به نام آرتروز "ساییدگی و پارگی" نیز نامیده می‌شود، معمولاً بر روی مفاصلی اثر می‌گذارد که بیشتر اوقات استفاده می‌شوند، مانند مفاصل موجود در دست‌ها. این بیماری همچنین بر روی مفاصل تحمل‌کننده‌ی وزن، مانند زانوها و ران‌ها اثر می‌گذارد.

فشار مکانیکی یا تغییر بیوشیمیایی به آرامی غضروفِ چمبره زده بر روی مفصل را شکسته و باعث ایجاد درد و تورم می‌شود. در طول زمان، غضروف از بین رفته و استخوان‌ها به هم ساییده می‌شوند. زمانی که صدای مفاصل با درد همراه شود، علت آن معمولاً آرتروز می‌باشد.

دیگر دلایل پزشکی صدای مفاصل

تق تق زانو ممکن است به دلیل وجود جراحاتی در زانو مانند پارگی مینیسک باشد. این بیماری در افرادی که ورزش می‌کنند و آهسته یا تند می‌دوند نسبتاً رایج است. وجود مینیسک پاره باعث ایجاد صدای تق تق در هنگام حرکت مفصل می‌شود.

نرمی کشکک یک درد مبهم در پشت کشکک زانو است که معمولاً به خاطر استفاده‌ی بیش از حد یا آسیب، رخ می‌دهد. در این مورد، آسیبی به غضروف زیر سطحی، که کشکک زانو را پوشانده، وارد شده است.

سندرم پاتلوفومورال، یا زانوی دوندگان، به دلیل وارد شدن بار بیش از حد به پاتلا رخ داده و قبل از آسیب واقعی به مفصل سطحی پاتلا، اتفاق می‌افتد. این سندروم می‌تواند منجر به نرمی کشکک بینجامد. اگر مبتلا به نرمی کشکک هستید، در زمان حرکت دادن زانوی خود، صدای شکستگی تیز، دلخراش و دردناکی را خواهید شنید. دیگر آسیب‌های زانو و دیگر انواع آرتروز نیز می‌توانند باعث شنیدن صدا از مفاصل شوند.

آیا صدا دادن زانو نوزادان خطر ناک است؟


تق تق کردن مفاصل زانو در نوزادان خطرناک نیست و علت این صدا کم عمق بودن حفره‌های لگن است ولی باید مطمئن شد که از آسیب دیدگی لگن نباشد.

چه زمانی باید درباره‌ی صدای مفاصل نگران بود؟


شنیده شدن صدای مفاصل از زانو رایج بوده و معمولاً بدون درد است. هیچ دلیلی برای نگرانی درباره‌ی آن وجود ندارد. با این حال، دردی که با صداهای تق تق و شکستگی همراه باشد، ممکن است وجود مشکلی را نشان دهد.

صدای مفصل در زانو، یکی از علائم شایع آرتروز می‌باشد. این وضعیت همچنین ممکن است یکی از نشانه‌های روماتویید یا آرتریت عفونی بوده و ممکن است با انواع مختلفی از جراحت‌های زانو همراه باشد. در صورتی که زانوی شما صدای غژغژ و شکستن می‌دهد و درد می‌کند، در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک خود مشورت کنید.

درمان تق تق زانوی دردناک


تق تق زانو در صورتی که با درد همراه نباشد، بی‌ضرر بوده، نیاز به درمان نداشته و باعث ایجاد بیماری، آسیب یا عارضه‌ی دیگری نمی‌شود. اما زمانی که درد با تق تق زانو همراه می‌شود، درمان به علت زیربنایی بستگی خواهد داشت.

درمان تق تق زانو بدلیل آرتروز

برای مثال، آرتروز دارای انواع درمان‌هاست. پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را برای شما تجویز کرده و قرار دادن کیسه‌ی یخ برای کاهش تورم را به شما پیشنهاد دهد. یک بریس می‌تواند به پشتیبانی از زانو و استراحت کردن آن کمک کند. متدهای فیزیوتراپی مانند ماساژ، دیترمای و مگنت تراپی عضلات را تقویت کرده، از زانو پشتیبانی کرده و محدوده‌ی حرکات آن را بهبود می‌دهند. در برخی از موارد، عمل جراحی یا تعویض مفصل ممکن است ضروری باشد.

درمان شاک ویو

اثربخشی و امنیت درمان شاک ویو پرتویی در بررسی‌های بالینی مختلف به اثبات رسیده و یک مدولاسیون درمانی برای آرتروز زانو می‌باشد.

درمان اولتراسوند

سونوگرافیِ درمانی، به دلیل مزایای بالقوه‌ی آن در درد و عملکرد زانو، به شکل گسترده استفاده می‌شود. سونوگرافی درمانی یکی از چندین مدولاسیون‌ فیزیوتراپی است که برای مقابله با درد و کاهش عملکرد زانو به دلیل آرتروز، پیشنهاد می‌گردد.

درمان لیزری

درمان با لیزر سرد یکی از رایج‌ترین درمان‌های کمکی است که پزشکان در مورد آسیب به بافت نرم استفاده کرده و کاملاً بدون جراحی است. با استفاده از لیزر، طول موج‌های مشخصی از نور می‌توانند به صورت عمیق در بافت نفوذ کرده و کاهش تورم و تغذیه‌ی بافت برای درمان آرتروز زانو را به پیش ببرند.

تحریک الکتریکی

در این تکنیک، پالس‌های کوچک الکتریکی به اعصاب مشخصی هدایت می‌شوند. هدف این روش، کاهش حساسیت عصب برای درمان آرتروز می‌باشد. TENS نیز یک رویکرد بدون دارو برای تسکین درد است که برای افراد دارای آلرژی‌های خاص یا کسانی که نمی‌خواهند از داروهای مسکن استفاده کنند، درمان‎های کاهش دردی را فراهم می‌کند، که بتوانند با آن زندگی کنند.

تمرین‌هایی برای مقابله با صدای مفاصل

آزاد کردن ماهیچه‌ی ساق پا

چرا؟ آزادسازی میوفاسیال، روشی است که به آرام کردن تنش و سفتی موجود در مفاصل، از طریق فشار مستقیم، کمک می‌کند. در مقابل، کشیدن، باعث امتداد یافتن ماهیچه می‌شود. Reavy می‌گوید: "آزاد کردن به شما اجازه می‌دهد تا ماهیچه‌های سختی که بر بالانس ساختار مفاصل شما اثر گذاشته‌اند را فعال کنید". از این تکنیک برای رها کردن ماهیچه‌های سفت ساق پا و نرمال کردن عملکرد کشکک زانو استفاده کنید.

چگونه؟ بر روی ساق پای خود نشسته و یک توپ تنیس را زیر ساق پا قرار دهید. پای دیگر خود را بالاتر از آن قرار داده و خود را بر روی توپ بالا و پایین ببرید. همین که احساس کردید نقطه‌‌ی حساسی وجود دارد، متوقف شده و پای خود را برای سی ثانیه به بالا و پایین ببرید. به تعداد مورد نیاز این حرکت را انجام دهید.

آزاد کردن عضله‌ی خم‌کننده‌ی مفصل ران

چرا؟ Reavy می‌گوید "درد زانو غالباً به دلیل مفصل ران ناهمتراز است" و آزاد کردن عضله‌ی خم‌کننده‌ی مفصل ران را برای مقابله با این درد پیشنهاد می‌دهد.

چگونه؟ دو توپ تنیس را به هم چسب زده (از آنجا که این عضله یک ماهیچه‌ی بزرگ است شما به چیزی نیاز دارید که کمی از آن بزرگتر باشد). بر روی شکم خود خوابیده و توپ‌های به هم چسبیده را دقیقاً زیر استخوان ران خود قرار دهید. مقدار وزنی که توپ می‌توانند تحمل کنند را به آنها وارد کنید. زانوی خود را در سمت آزاد و به زاویه‌ی نود درجه خم کرده و پاهای خود را تا جایی که می‌توانید تحمل کنید به اطراف تاب دهید. این حرکت را در فواصل سی ثانیه تا دو دقیقه‌ای تکرار کنید.

چمباتمه با قسمت داخلی ران

چرا؟ مانند ران بیرونی، ران داخلی نیز معمولاً ضعیف‌تر از قسمت بالایی ماهیچه‌ی چهارسر می‌باشد. برای تقویت آن- و خاموش کردن درد زانو- Reavy چمباتمه با قسمت داخلی ران‌ها را توصیه می‌کند.

چگونه؟ پاهای خود را به اندازه‌ی عرض شانه باز کرده و طوری بنشینید که انگشتان پا یک زاویه‌ی چهل و پنج درجه به سمت بیرون درست کنند، وزن خود را روی پاشنه‌ها بیندازید. برای شروع چمباتمه، لگن خود را به سمت عقب ببرید مانند وقتی که می‌خواهید بر روی یک صندلی بنشینید که خیلی عقب‌تر از شما قرار دارد. در هنگام چمباتمه زدن، زانوها را به طرفین بدن برده و در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارید- مواظب باشید که پایین‌تر از زاویه‌ی نود درجه قرار نگیرند- و فشار را از روی پاشنه‌ها بردارید. سه مجموعه‌ی پانزده تایی از این حرکت را سه روز در هفته انجام دهید.


به این پست امتیاز دهید.
Rate this post