درمان پیچ خوردگی و کشیدگی رباط و تاندون مچ پا با شاک ویو و دیاترمی

پیچ خوردگی و کشیدگی قوزک با دو آسیب شایع هستند که می‌توانند منجر به درد بسیار زیادی شوند. مفصل قوزک شامل مجموعه‌ای از رباط‌ها، عضلات و تاندون به هم متصل است که احتمال پیچ خوردگی و کشیدگی آنها وجود دارد. پیچیدگی ساختار قوزک باعث شده است که نسبت به سایر مفاصل بدن از استحکام و ثبات بیشتری برخوردار باشد، این پایداری برای عملکرد صحیح قوزک ضروری است. قوزک پا در هر بار گام عوض کردن 5/1 برابر از وزن بدن را تحمل می‌کند و هنگام دویدن یا پریدن این مقدار به هشت می‌رسد. در فعالیت‌های جسمانی سنگین احتمال آسیب دیدگی قوزک افزایش می‌یابد، در مواردی که قوزک از دامنه حرکات خود خارج می‌شود و پیچ می‌خورد احتمال آسیب دیدگی آن افزایش می‌یابد.

پیچ‌خوردگی و کشیدگی در مچ پا آسیبی است که به تادون‌ها و رباط‌های این ناحیه وارد می‌شود که در نتیجه آن درد شدیدی احساس می‌شود. رباط‌ها بندهای محکمی از بافت لیفی هستند که مفصل استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. در اکثر مواقع این اتفاق بر اثر زمین خوردن، راه رفتن یا ورزش کردن بر سطوح ناصاف اتفاق می‌افتد. با توجه به میزان این جراحت پیچ خوردگی به سه دسته تقسیم می‌شود و پزشک بر اساس آن روش درمانی مناسب را تجویز می‌کند. درمان‌های فیزیوتراپی برای پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا شامل شاک ویو، دیاترمی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی عصب (TENS) و تمرینات ورزشی می‌باشد. برای درمان پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا و جهت رزرو نوبت مراجعه می‌توانید با مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی بیمارستان لاله زیر نظر دکتر محمدرضا برزگر با شماره 02188571079 تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام Lalehphysio@ مراجعه کنید.

علائم پیچ خوردگی مچ پا


هنگامی که مچ پا با دچار پیچ خوردگی می‌شود، احتمال بروز علائم و نشانه‌های زیر وجود دارد:

  •  درد موضعی در محل پیچ خوردگی: به عنوان مثال اگر رباط دلتوئید دچار پیچ خوردگی شود، درد در قسمت داخلی مچ پا احساس می‌شود.
  •  تورم در محل پیچ خوردگی: در مواردی که رباط دلتوئید دچار پیچ خوردگی می‌شود، قسمت داخلی قوزک به طرز قابل توجهی متورم می‌شود.
  •  کبودی در محل پیچ خوردگی: افرادی که در ناحیه قوزک دچار پیچ خوردگی می‌شوند علاوه بر تورم، کبودی، قرمزی و تغییر رنگ پوست را در آن موضع تجربه می‌کنند که این امر نشان دهنده خونریزی رباط‌ها در آن محل است.
  •  ناتوانی در حرکت دادن مچ پا: در اکثر موارد بیمار نمی‌تواند پائین پا را تکان دهد و خم کند. انجام دادن برخی از فعالیت‌های جسمانی مانند پیاده روی غیرممکن یا دشوار است.
  •  سر و صدایمچ پا: در مواردی که مچ پا آسیب می‌بیند، بیمار می‌تواند به علت کشیدگی یا پارگی رباط، سر و صدای قوزک را احساس کند.
  •  درد بسیار شدید هنگام ضربه: در مواردی که به علت پیچ خوردگی قوزک، رباط‌ها به طور کامل یا جزئی پاره می‌شوند، درد آنقدر شدید و ناگهانی است که بیمار را از ادامه حرکت و فعالیت باز دارد.

علائم کشیدگی مچ پا


اگرچه در اکثر موارد کشیدگی مچ پا جزء آسیب‌های شدید است که پس از ضرب دیدن ایجاد می‌شود، کشیدگی قوزک می‌تواند حاد یا مزمن باشد. کشیدگی حاد قوزک پس از ضرب دیدن پا مانند سر خوردن یا افتادن روی یک تکه یخ، دویدن و پریدن در تمرینات ورزشی، ایجاد می‌شود.

  •  درد، ممکن است درد فورا پس از کشیدگی پا احساس شود، یا به تدریج و با گذر زمان به علت استفاده پیش از حد از عضلات مچ پا بروز کند.
  •  تورم، قرمزی و التهاب در محل کشیدگی، اسپاسم عضلانی، گرفتگی و ضعف عضلات قوزک، در این حالت قوزک یا قسمت پائین ساق پا دچار گرفتگی می‌شوند، یا قوزک پا نمی‌تواند به مدت طولانی عملکردی طبیعی داشته باشد.
  •  محدود شدن دامنه حرکات قوزک، در صورتی که یکی یا چند عضله یا تاندون قوزک دچار کشیدگی شود، قوزک پا نمی‌تواند به طور طبیعی و بدون درد حرکت کند و ممکن است بیمار به طور کامل کنترل مچ پا خود را از دست بدهد.

درجه بندی شدت پیچ خوردگی و کشیدگی


گرید یک

در گرید یک پیچ خوردگی و کشیدگی قوزک، رباط، عضله، یا تاندون دچار پارگی خفیف می‌شوند. در این حالت آسیب به علت کشش بیش از حد مجموعه قوزک ایجاد می‌شود و پارگی در حد میکروسکوپی است. قرمزی، درد و تورم محل آسیب دیده خفیف است، اما قابل مشاهده است. موضع دچار کبودی یا تغییر رنگ خفیف می‌شود و اختلال در راه رفتن و ایستادن خفیف است.

گرید دو

در پیچ خوردگی مچ پا گرید دو، پارگی رباط، عضله یا تاندون در حد متوسط است. در پارگی سطح متوسط، یک رباط، عضله یا تاندون دچار پارگی کامل می‌شود، اما هنوز برخی از رشته‌های موجود در محل به بافت متصل هستند و کل مجموعه را حفظ می‌کنند. تورم، درد و التهاب محل آسیب در حد متوسط است، اما ممکن است دامنه حرکات بیمار کمی کاهش یافته باشد. بیمارانی که دچار کشیدگی یا پیچ خوردگی گرید دو قوزک هستند ناپایداری قوزک را هنگام راه رفتن یا ایستادن تجربه می‌کنند. در این مورد کبودی یا تغییر رنگی پوست مشاهده می‌شود و بیمار هنگام راه رفتن یا ایستادن به مشکل بر می‌خورد.

گرید سه

در پیچ خوردگی و کشیدگی گرید سه، رباط، عضله و تاندون‌ها دچار پارگی کامل می‌شود و ارتباط بین رشته‌ها هم قطع می‌شود. تورم و التهاب در موضع کاملا مشخص است و معمولا پوست به سیاه، کبود و بنفش تغییر رنگ می‌دهد. قوزک نمی‌تواند وزن بدن را تحمل کند و دامنه حرکات به صفر می‌رسد. ایستادن، راه رفتن، یا چرخاندن یا غیر ممکن می‌شود. معمولا در اکثر موارد اگر بیمار استراحت کند و تا بهبود کامل مچ پا از انجام فعالیت جسمانی شدید خودداری کند پیچ خوردگی مچ پا ظرف مدت 4 تا 6 هفته به طور کامل بهبود می‌یابد.

معاینه


هنگامی که پیچ خوردگی مچ پا و گرید آن تشخیص داده شود، پزشک طبق موارد زیر به ارزیابی قوزک می‌پردازد:

  •  قوزک پا را معاینه می‌کند تا بتواند تورم و کبودی موضع را مشاهده نماید.
  •  محل آسیب دیدگی را لمس می‌کند تا بتواند سطح حساسیت و تورم را ارزیابی نماید.
  •  برای تعیین دامنه حرکات و تشخیص اینکه کلام بافت آسیب دیده است، پا را تکان می‌دهد. این کار درد زیادی را به بیمار تحمیل می‌کند و در صورتی که پیچ خوردگی و کشیدگی گرید دو و سه تشخیص داده شود بیمار درد زیادی را متحمل می‌شود.
  •  آزمایشات تشخیصی مانند عکسبرداری و ام آر ای می‌توانند به تشخیص محل و نوع بافت آسیب دیده، رد کردن شکستگی و ترک استخوان و سایر آسیب‌های مرتبط با سطح مفصل کمک کنند. در برخی موارد باید تا زمانی که تورم و کبودی اولیه کاهش می‌یابد، ام آر ای را به تعویض انداخت.

درمان کشیدگی پیچ خوردگی گرید یک و دو


درمان پیچ خوردگی مچ پا گرید یک و دو به صورت زیر است :

  • استراحت: بیمار باید از تحمیل وزن به مچ و انجام فعالیت‌های جسمانی و ورزشی خودداری کند.
  • کمپرس یخ: بیمار باید از کمپرس یخ استفاده کند و هر دو تا سه ساعت یکبار به مدت 20 دقیقه آن را روی موضع قرار دهد.
  • بستن: بیمار باید مچ پای خود را با باند ببندد تا از قوزک محافظت شود.
  • بلند کردن پا: بیمار باید تا حد ممکن پای خود را در سطح بالاتر از بدن قرار دهد. بیمار باید برای جلوگیری از تورم قوزک از رساندن گرما به موضع باید تا چند روز حمام داغ، کمپرس گرم و ماساژ دادن خودداری کند.

درمان پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا گرید سه


پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا گرید سه مچ پا معمولا ناپایدار است و فرایند درمان آن طولانی‌تر ایست. در بخش زیر به روش‌های درمانی مربوط به این عارضه اشاره می‌کنیم:

استفاده از بریس

بریس‌های مختلفی وجود دارند که با هدف بهبود پیچ خوردگی قوزک طراحی شده‌اند. این بریس‌ها با محافظت از قوزک به ثبات آن و مفاصل مرتبط با آن کمک می‌کند. بیمار باید فقط زمانی از این بریس‌ها استفاده کند که شرکت در برخی فعالیت‌های ورزشی می‌تواند منجر به آسیب دیدگی مچ پا شود، یا آنکه از آنها به عنوان بخشی از باز توانی بعد از عمل استفاده کند.

توانبخشی

ممکن است بیار به درمان‌های توانبخشی مانند تحریک الکتریکی، التراسوند، شاک ویو، دیاترمی و ماساژهای تقویتی برای کاهش درد و محافظت از بافت جدید در حال رشد داشته باشد. تمرینات تقویتی ایزومتریک برای بهبود پیچ خوردگی و کشیدگی گرید سه و کاهش احتمال آسیب دیدگی مجدد سودمند هستند. می‌توان تمرینات ورزشی درمانی را در آب یا روی زمین انجام داد، انجام دادن تمرینات ورزشی در آب در موارد آسیب دیدگی شدید توصیه می‌شود. روش‌های مختلف فیزیوتراپی می‌توانند به ایجاد موارد زیر به درمان کشیدگی مچ پا کمک کنند:

  •  بازسازی و ترمیم بافت با تحریک و فعال کردن سلول‌های بنیادی
  •  بهبود جریان خون برای التیام موضع
  • تحریک متابولیسم
  •  تسکین درد طی چند جلسه درمان
  •  ایجاد تغییر در نفوذ پذیری غشای سلول
  •  تحریک و تولید فاکتور رشد
  •  ایجاد تغییر در میتوکندری
  •  کاهش سطح انتقال دهنده‌های عصبی
  •  تحریک و تولید اکسید نیتریک
  •  آزادسازی رادیکال‌های آزاد

ورزش

حرکت دادن پلانتار فلکشن و دورسی فلکشن

می‌توان در مراحل اول به انجام این تمرین پرداخت، این تمرین ورزشی به بهبود دامنه حرکات مچ پا کمک می‌کند. بیمار باید برای انجام این تمرین سعی کند تا جایی که می‌تواند پایش را به سمت جلو بکشد، چند ثانیه در این حالت بماند سپس پا را به سمت پائین بکشد و چند ثانیه در این حالت باقی بماند. بهترین روش برای انجام این تمرین است که بیمار پایش را درون کمپرس یخ یا آنکه بالاتر از سطح بدن قرار دهد سپس در دو سمت که هر یک شامل 20 بار تکرار است به ورزش بپردازد. یکی از مزایای این روش آن است که رباط‌های آسیب دیده تحت فشار ناشی از حرکات جانبی پا قرار نمی‌گیرند و عضلات ساق و درشت نی با حفظ قدرت و استقامت پا و بهبود دامنه حرکات به کاهش تورم کمک می‌کنند.

حرکت پا به سمت داخل و خارج

این تمرین ورزشی قسمت‌های جانبی قوزک و رباط‌های آسیب دیده را به حرکت وا می‌دارد. بیمار باید زمانی شروع به انجام این تمرین کند که درد چندانی نداشته و پا در حال بهبود باشد. برای انجام این تمرین باید سعی کند پاهایش را به سمت داخل و خارج حرکت دهد. این تمرین باید به صورت موقت و در محدوده درد انجام شود. حرکات چرخشی قوزک به مفصل کمک می‌کند در این موقعیت قرار بگیرد.

حرکت حس عمقی

در ابتدا باید روزی یک‌بار و سپس روزی دوبار به انجام این تمرین بپردازد. بیمار باید زمانی به انجام این تمرین بپردازد که هنگام راه رفتن درد نداشته باشد. در صورتی که بیمار هنگام انجام این تمرین درد داشته باشد باید فورا دست از تمرین کردن بکشد.

ایستادن روی یک پا: دور کردن دست‌ها از بدن، باز نگه داشتن چشم‌ها

این تمرین در چند مرحله انجام می‌شود:

  •  همه موانع موجود در محیط را جمع کند.
  •  در یک سطح صاف روی یک پای خود بایستد و دست‌هایش را از بدنش دور کند.
  •  سعی کند تا حد امکان تعادل داشته باشد.
  •  مدت زمانی که بدون پائین آوردن پای دیگرش توانسته تعادلش را حفظ کند، یادداشت کند.
  •  این تمرین را 5 بار با هریک پاهایش تکرار کند.
ایستادن روی یک پا، قراردادن دست‌ها در کنار بدن، باز نگه داشتن چشم‌ها

این تمرین در چند مرحله انجام می‌شود:

  •  برای انجام این تمرین روی یک پای خود بایستد و دست‌هایش را در کنار بدنش قرار دهد.
  •  در صورتی که احساس می‌کند ممکن است تعادلش را از دست دهد چشم‌هایش را باز کند یا آنکه پای دیگرش را پائین بیاورد.
  •  سپس مدت زمانی که توانسته تعادلش را حفظ کند یادداشت نماید.
ایستادن روی یک پا با چشم‌های بسته

این تمرین در چند مرحله انجام می‌شود:

  •  بیمار باید برای انجام این تمرین روی یک پای خود بایستد اما در طول تمرین چشم‌هایش را ببندد.
  •  در صورتی که احساس می‌کند تعادلش را از دست می‌دهد چشم‌هایش را باز کند یا آنکه پای دیگرش را پائین بیاورد.
  •  سپس مدت زمانی که توانسته تعادلش را حفظ کند یادداشت نماید.
ایستادن روی یک سطح ناپایدار ( مانند بالشت یا حوله تا شده )

این تمرین در چند مرحله انجام می‌شود:

  •  بیمار باید برای انجام این تمرین روی یک پایش در یک سطح ناپایدار مانند حوله تا شده یا با بالشت بایستد و سعی کند در طول تمرین چشم‌هایش را ببندد.
  •  اگر احساس کرد که تعادلش را از دست می‌دهد چشم‌هایش را باز کند یا آنکه پای دیگرش را پائین بیاورد.
  •  سپس مدت زمانی که توانسته تعادلش را حفظ کند یادداشت نماید.

چقدر طول می‌کشد تا پیچ خوردگی یا کشیدگی بهبود یابد؟


معمولا پس از دو هفته، کشیدگی و پیچ خوردگی پا بهبود می‌یابد. بیمار باید تا هشت هفته از انجام دادن فعالیت شدید جسمانی مانند دویدن که ریسک آسیب بیشتر را افزایش می‌دهد، اجتناب کند. در مواردی که کشیدگی و پیچ خوردگی پا شدید است، ماه‌ها طول می‌کشد تا پا به وضعیت عادی برگردد.


به این پست امتیاز دهید.
Rate this post