کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن ناشی از ضربه شدید و ناگهانی در ورزش

رگ به رگ شدن، آسیب به یک عضله است. کشیدگی عضله گردن می‌تواند شامل هر یک از عضلات عمیق یا سطحی در اطراف گردن باشد. عضلات گردن مسئول حرکاتی از جمله خم کردن سر (رساندن چانه به سینه)، بسط دادن (چشم‌ها رو به سقف)، چرخش و خم کردن جانبی سر (رساندن گوش به شانه) می‌باشند. هنگامی که هر یک از این ماهیچه‌ها آسیب می‌بینند، حرکات سر به شدت محدود می‌شود، زیرا عضلات تحت کشیدگی اغلب باعث ایجاد اسپاسم عضلانی در عضلات آسیب دیده یا اطراف آن می‌شوند.

رگ به رگ شدن گردن به یک رباط کشیده شدن در گردن اشاره دارد. رباط‌های گردن، کشیده و پاره می‌شوند، و باعث درد زیادی می‌شوند. کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن معمولا با آسیب‌های ناشی از ضربه ناگهانی همراه است. ضربه شلاقی می‌تواند در اثر هر گونه اثر ناگهانی رخ دهد که باعث ایجاد فشار روی گردن برای کشیده شدن فراتر از محدوده طبیعی خود می‌شود و به سرعت به عقب بر می‌گردد.

درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن مشابه دیگر آسیب‌های بافت نرم است. درمان معمول شامل استراحت، یخ گذاشتن، فشرده سازی و بالا بردن می‌باشد. کشیدگی گردن می‌تواند کاملا دردناک باشد و زمانی طول بکشد تا بهبود یابد، به این معنی است که نیاز به استفاده از گردن بند نرم دارید تا بتوانید از سر محافظت کنید و فشار روی گردن را در حین بهبود رباط‌ها، از بین ببرید. داروهای مسکن و ضد التهاب می‌توانند برای کاهش درد و تورم استفاده شوند. تا زمانی که از مراحل اولیه آسیب خارج نشده‌اید، برای اعمال گرما صبر کنید. این کار باعث افزایش گردش خون و تورم خواهد شد. همچنین می‌توانید از مراجعه به یک متخصص طب فیزیکی بهره مند شوید تا از بازگشت ایمن و سالم به ورزش و فعالیت بدنی بهره اطمینان حاصل نمایید. حرکت ملایم گردن نیز مفید است. پزشک ممکن است تمرینات ساده ای را که روی محدوده حرکتی کار می‌کند به شما توصیه نماید.

در مرکز تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان لاله انواع روش‌های مدرن برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی از جمله کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

طبقه بندی کشیدگی گردن


کشیدگی عضلانی بر حسب شدت به صورت خفیف (درجه اول)، متوسط (درجه دوم) یا شدید (درجه سوم) طبقه بندی می‌شود.

کشیدگی درجه اول گردن

نتیجه کشش بافت عضلانی است که باعث درد، گرفتگی و ناراحتی با حرکت سر / گردن می‌شود. بسته به عضله‌ای که تحت تاثیر قرار گرفته است، ممکن است برخی یا همه حرکات سر / گردن برای بیمار دردناک باشد.

کشیدگی درجه دو یا متوسط گردن

رگ به رگ شدن عضلانی ناشی از پاره شدن واقعی برخی از فیبرهای عضلانی در عضلات است. این وضعیت می‌تواند منجر به افزایش درد، اسپاسم عضلانی ، تغییر رنگ تورم و افزایش محدودیت در حرکت سر / گردن شود.

پارگی درجه  3 یا کامل

شدید ترین نوع کشیدگی و رگ به رگ شدن، نتیجه پارگی کامل عضله است که معمولا در محلی که در آن عضله و تاندون اتصال می‌یابند یا در محل قرارگیری عضله در داخل استخوان اتفاق می‌افتد. این نوع آسیب یک آسیب جدی است که ممکن است منجر به تغییر شکل عضله، درد شدید، ناتوانی، اسپاسم عضلانی، تورم و تغییر رنگ شود. هر فردی که مشکوک به کشیدگی عضلانی درجه سوم است، باید بی حرکت باشد و بلافاصله برای ارزیابی و درمان پزشکی ارجاع داده شود.

علت کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن چیست؟


یکی از شایع ترین مکانیزم‌های آسیب در رگ به رگ شدن گردن، نوع شلاقی است که به طور مشابه در افرادی دیده می‌شود که در تصادفات اتوموبیل آسیب می‌بینند. با این حال، ضربه شلاقی در ورزش نیز رخ می‌دهد زمانی که سر در نتیجه تماس با یک حریف یا با زمین به جلو و سپس به عقب پرتاب می‌شود. این نوع آسیب در ورزشکاران در بسیاری از ورزش‌ها شامل فوتبال، بسکتبال، کشتی و فوتبال دیده می‌شود. از آن جا که سر به عنوان یک ابزار ورزشی در فوتبال استفاده می‌شود، این ورزشکاران بیشتر در معرض خطر کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن قرار دارند

علاوه بر مکانیزم "ضربه شلاقی"، عضله گردن می‌تواند در هر زمانی که نیروی مقاومت قوی تر از خود عضله باشد، دچار کشیدگی شود. به عنوان مثال، یک بازیکن بیس بال یا سافت بال می‌تواند دچار کشیدگی گردن شود، هنگامی که ابتدا سر او به سمت یک کیسه کشیده می‌شود، در واقع سر او توسط حریف متوقف می‌شود، در حالی که تکانه بدن ورزشکار همچنان به جلو ادامه دارد و بنابراین عضلات جانبی گردن فرد رگ به رگ می‌شوند .

اگر جسه بازیکنان نابرابر باشد، نیز در اثر تماس سر با سر ممکن است کشیدگی گردن در فوتبال رخ دهد. سر ورزشکار کوچکتر ممکن است به یک طرف هل داده شود که باعث کشیده شدن عضله در طرف مقابل گردن می‌شود.

در نهایت، افتادن از هر ارتفاعی می‌تواند به یک نوع کشیدگی گردن علاوه بر سایر آسیب‌های گردن از جمله شکستگی، آسیب نخاعی گردن یا آسیب دیسک منجر شود. در هر آسیب جدی گردن، ابتدا باید از آسیب‌های مهم جلوگیری شود.

نشانه‌های این عارضه چیست؟


علائم همیشه در ابتدا ظاهر نمی‌شوند. گاهی اوقات 1 تا 2 روز پس از آسیب طول می‌کشد تا درد ایجاد گردد. نشانه‌های رایج کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن عبارتند از:

  • درد گردن که با حرکت بدتر می‌کند
  • خشکی گردن که دامنه حرکات گردن را کاهش می‌دهد
  • اسپاسم عضلانی یا درد پایین کمر و / یا شانه
  • سردرد، معمولا در پشت سر
  • گلو درد
  • سرگیجه
  • صدای زنگ در گوش
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • دشواری در خواب
  • مشکل در تمرکز
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در دست و پا

اگر این علائم را پس از یک حادثه نوع شلاقی، متوجه شوید، برای ارزیابی یک مشکل جدی مانند آسیب به نخاع، به پزشک مراجعه کنید. ضعف دست و پا، مشکل در راه رفتن و ناتوانی در کنترل مثانه یا روده، علائم آسیب نخاعی است. اگر بعد از این حادثه دچار درد گردن فوری شدید، به اورژانس مراجعه کنید.

راه‌های تشخیص


فوق العاده مهم است که آسیب توسط پزشک ارزیابی شود تا وجود هر گونه مشکل جدی رد شود. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد تا دامنه حرکت، رفلکس و قدرت عضلانی را بررسی کند. تست‌های دیگری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی می‌توانند برای تأیید تشخیص استفاده شوند، هرچند غیر معمول است.

درمان قطعی کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن


بسیاری از درمان‌های غیر جراحی مختلف به تسکین کشیدگی گردن و علائم رگ به رگ شدن کمک می‌کند. این درمان‌ها عبارتند از:

درمان اولیه

کشیدگی حاد عضلات گردن باید با محافظت، استراحت، یخ گذاشتن، فشرده سازی، بالا بردن - برای کاهش درد و تورم و کاهش آسیب‌های ثانویه درمان شود. برای دو تا سه روز اول، هر دو ساعت یک بار بسته یخ را می‌توان روی عضله آسیب دیده قرار داد.

  استراحت و گردنبند طبی

استراحت عضلات گردن، مهمترین عنصر درمان در فرایند بهبودی اولیه است. این کار را می‌توان با استفاده از یک گردن بند نرم انجام داد. گردن بند نرم به گونه‌ای طراحی شده است که چانه می‌تواند در جلو یقه بماند و به عضلات اطراف گردن اجازه استراحت بدهد.

بیمار باید درک کند که اگر عضلات گردن به طور مداوم درگیر باشند و منقبض شوند (مثلا در بالا نگه داشتن سر)، روند بهبودی بیشتر طول میکشد. عضلات گردن همچنان در طول زمان بهبود می‌یابند، اما استراحت عضلات اجازه می‌دهد تا سریع‌تر بهبود یابند.

تنها راه دیگر برای استراحت دادن عضلات گردن استراحت مطلق است. وقتی سر روی یک بالش استراحت می‌کند، عضلات گردن می‌توانند در حالت استراحت باشند. هر وقت ورزشكار در حال نشستن، ایستادن، راه رفتن یا فعالیت باشد، عضلات گردن منقبض می‌شوند تا سر را بالا نگه دارند.

بنابراین اگر بیمار نیاز داشته باشد که در طول روز فعال باشد (به عنوان مثال، شرکت در کلاس، کار و غیره)، باید از یک گردن بند نرم استفاده کند. تا زمانی که بیمار با هر حرکت سر دچار درد باشد (معمولا چند روز) گردن بند باید استفاده شود.

گرما درمانی

پس از گذشت چند روز از کرایوتراپی، بیمار می‌تواند بسته‌های گرم (گرمای دارای رطوبت یا خشک) را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهد. این کار را می‌توان در صورت نیاز در طول روز تکرار کرد.

گرما در کاهش اسپاسم عضلانی و افزایش گردش خون به منظور افزایش روند بهبود زخم بدن موثر است. اثر آرام بخشی گرما همچنین می‌تواند به رها شدن عضلات گرفته کمک کند تا ورزشکار بتواند با افزایش دامنه حرکت، سر خود را حرکت دهد.

داروهای مسکن

داروهای مسکن و ضد التهاب می‌تواند برای کاهش درد و تورم برای آسیب‌های متوسط و شدید استفاده شود. پزشک شما ممکن است آرامبخش‌های عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلانی را تجویز کند.

تاثیر فیزیوتراپی

در بیشتر موارد، عضلات آسیب دیده و رباط‌ها شروع به ترمیم خود می‌کنند. معمولا توصیه می‌شود افراد با پزشک یا متخصص طب فیزیکی خود مشورت کنند تا به آن‌ها کمک کند به سلامتی بازگردند.

درمان‌های موجود شامل فیزیوتراپی برای یادگیری الگوهای مناسب حرکتی، آموزش اصلاح فعالیت، وضعیت مناسب و ورزش‌ها است. متخصص طب فیزیکی گستره وسیعی از گزینه‌های درمانی مانند ماساژ، رهاسازی بافت نرم، درمان نقاط ماشه‌ای، تجویز ورزش و متحرک سازی مفصل را ارائه می‌دهد. در نتیجه، آن‌ها در بهترین موقعیت برای بهبود قدرت کلی، انعطاف پذیری و محدوده حرکتی هستند، و هر گونه محدودیتی که ممکن است در اثر درد گردن داشته باشید را برطرف می‌کنند.

طب سوزنی

درمان‌های مختلفی وجود دارد که هدف آن‌ها فراهم کردن فرصتی برای بدن جهت بهبودی خود می‌باشد. این درمان‌ها شامل درمان‌هایی مانند طب سوزنی هستند. این درمان با افزایش گردش خون و انرژی می‌تواند درد و گرفتگی گردن را کاهش دهد و همچنین می‌تواند به رفع تنش کمک کند.

طب سوزنی برای آزاد کردن نواحی موثر است که عضلات بیش از حد دچار گرفتگی هستند و یا عضلاتی را محافظت و مستحکم می‌کنند که در اثر عدم استفاده ضعیف شده اند. نتیجه این درمان، متعادل تر شدن گردن و ایجاد توانایی در شما برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌باشد.

ورزش

هنگامی که درد و خشکی شروع به کاهش می‌کند، بیمار می‌تواند شروع به تمرینات کششی گردن کند تا دامنه حرکت خود را به دست آورد. این تمرینات می‌توانند توسط بیمار در خانه انجام شوند. هر تمرین را می‌توان برای 20 تا 30 ثانیه انجام داد و سه بار تکرار کرد.

برای افزایش انعطاف پذیری گردن بیمار باید چانه را به سمت قفسه سینه حرکت دهد تا زمانی که گرفتگی احساس شود و پس از آن دست‌های خود را در پشت سر خود قرار دهد. پس از آن ورزشکار می‌تواند با فشار دادن بیشتر سر به سمت خم شدن، فشار را اعمال کند.

خم کردن جانبی به سمت چپ و راست را می‌توان با گردش سر بیمار به طرفین برای تلاش در رساندن گوش خود به شانه افزایش داد. برای افزایش کشش، ورزشکار می‌تواند یک دست را در بالای سر قرار دهد و فشار کمی روی سر ایجاد کند تا گوش را به شانه نزدیک نماید. این کشش باید برای سمت راست و چپ تکرار شود.

چرخش به سمت چپ و راست را می‌توان با چرخاندن سر به سمت شانه (در مقابل طرف گرفته) افزایش داد و کشش با اعمال فشار اضافی (توسط دست) به چانه در جهت شانه افزایش می‌یابد. این کشش را می‌توان برای هر دو طرف چرخش گردن انجام داد.

پس از این که تمرینات کششی کامل شد، بیمار می‌تواند با اعمال مقاومت به سر با دست‌هایش، تقویتات تقویتی را اضافه کند. از آن جا که این تمرین‌ها به صورت دستی انجام می‌شود، بیمار می‌تواند 3 ست 10 تایی برای هر تمرین انجام دهد.

برای افزایش قدرت عضلاتی که سر / گردن را بسط می‌دهند، بیمار باید با قرار دادن چانه اش بر روی قفسه سینه شروع کند، دستان خود را پشت سر قرار دهد، با کشیدن مقاومت را بیشتر کند، و سپس به آرامی سر خود را برگرداند تا چشم‌ها به سقف نگاه کنند.

برای افزایش قدرت عضلاتی که سر و گردن را خم می‌کند، بیمار باید با بسط کامل سر (چشم‌ها رو به سقف) شروع کند، دستان خود را روی پیشانی قرار دهد، با فشار دادن روی پیشانی، مقاومت ایجاد کند و سپس به آرامی سر خود را به جلو حرکت دهد تا چانه بر روی قفسه سینه قرار گیرد.

با شروع از حالت چرخش کامل سر (به سمت راست یا چپ و قرار دادن چانه بالای شانه) و اعمال فشار بر روی چانه، در حالی که ورزشکار سر خود را از طیف کامل می‌چرخاند، می‌توان چرخش عضلات سر / گردن را تقویت کرد تا چانه مستقیما بالای شانه مخالف قرار گیرد.

روند بهبودی


بیشتر علائم کشیدگی گردن پس از 4 تا 6 هفته کاهش می‌یابد. اگر درد ادامه یابد، پزشک شما ممکن است تزریق بی حسی موضعی را انجام دهد. کشیدگی شدید گردن می‌تواند به مدت طولانی‌تری طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. بهبودی کامل می‌تواند تا 3 ماه ادامه یابد. از این رو، عاقلانه است که تا چند ماه از بازگشت به ورزش‌های همراه با تماس فیزیکی اجتناب کنید تا درد شما برطرف شود.

پیشگیری از رگ به رگ شدن گردن


ورزشکاران درگیر در ورزش‌های پر برخورد باید به طور مرتب بر روی تقویت عضلات گردن کار کنند. عضلات قوی تر قادرند بهتر در برابر نیروهای بزرگتر مقاومت کنند و آسیب نبینند.

تمرینات مقاومتی باید به منظور تقویت تمام حرکات گردن، از جمله خم کردن، بسط دادن، چرخش، و خم جانبی انجام شود. این تمرینات را می‌توان با مقاومت دستی ارائه شده توسط ورزشکار (یا یک دوست) و یا با یک قطعه از تجهیزات سفارشی ساخته شده انجام داد.

ورزشکاران ورزش‌های تماسی یا ورزش‌هایی که در آن فشار زیادی روی سر / گردن قرار می‌گیرد، باید سالانه یک برنامه آموزشی قوی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که در صورتی که ورزشکار نیاز به رقابت داشته باشد، عضلات تا حد ممکن قوی هستند. این نوع برنامه تمرینی قدرتی پیشگیرانه می‌تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از رگ به رگ شدن عضلات گردن در ورزش‌های ارتباطی داشته باشد.

توجه به مکانیک مناسب کلید دیگری برای جلوگیری از آسیب عضلات گردن است. اطمینان از اینکه ورزشکاران آموزش دیده‌اند که در ورزش‌های تماسی با سر خود سر و کار نداشته باشند، راهی برای کاهش آسیب‌های سر و گردن است.


به این پست امتیاز دهید.
Rate this post